Triumph vernieuwt Tiger Explorer
We vragen ons af of Triumph niet in een labyrint van benamingen dreigt te gaan verdrinken. Waren we bij de nieuwe Tiger 800 het spoor al volledig bijster geraakt, hebben de Britten nu ook bij de Tiger Explorer hetzelfde trucje uitgehaald.
In feite zijn het nog steeds dezelfde twee modellen als voorheen, met dat verschil dat de oude standaard versie nu de aanvulling XR heeft gekregen. En dan zijn er nog de vier modellen die een aanvullende kleine letter in de benaming hebben: x en t in het geval van de XR, x en a in het geval van de XC. Elke letter staat daarbij voor z'n eigen uitrusting.
Wat alle zes modellen gemeen hebben is het rijwielgedeelte en het motorblok, dat volgens de Britten nu meer vermogen en meer koppel heeft. Triumph durft zelfs te stellen dat de Explorer nu de krachtigste motor in het Adventure segment is, maar exacte cijfers worden niet genoemd. En zonder cijfers zijn dat soort uitspraken niet te staven.
De Tiger Explorer biedt standaard schakelbaar ABS en instelbare tractie controle (twee standen en uit) op de XC en XR, bij de andere vier modellen zijn daar nog hellingshoek sensoren aan toegevoegd waardoor er sprake van een hellingshoek afhankelijk ABS en tractie controle is. De XR en XC hebben standaard twee rijmodi Road en Rain, de x modellen hebben nog een Offroad modus, de t en a modellen hebben nog een vierde zelf te programmeren modus.
Verder hebben de XRx en XCx semi-actieve vering, cruise control en LED knipperlichten met auto-stop functie, de XRt en XCa hebben aanvullend nog Hill Hold control, een elektrisch verstelbare ruit en TPMS bandenspanning-indicator, zadelverwarming en een bevestigingskit voor een kofferset. Dat laatste is een teleurstelling: bijna alle fabrikanten hebben inmiddels de beugelloze koffermontage omarmt.
De nieuwe Tiger Explorer is vanaf eind maart leverbaar, de prijzen worden in een later stadium bekend gemaakt.