Triumph onthult nieuwe Street Triple familie
De meest enerverende, wendbare en intuïtieve performance straatmotoren die ooit zijn gebouwd door Triumph, dat is volgens de Britten de nieuwe Street Triple familie in een notendop. Het compleet nieuwe 765cc driecilinder motorblok is afgeleid van de Daytona, en heeft nu drie vermogensopties.
Daarnaast heeft de fiets nieuwe elektronische ride-by-wire met maximaal vijf rijmodi, een nieuw TFT kleurenscherm waarvan bij de R en RS de hoek te verstellen is en nieuwe schakelaarbehuizing met 5-standen joystick (R en RS), een quickshifter en laptimer (R en RS).
De Street Triple S, Street Triple R en Street Triple RS die Triumph introduceert, hebben volgens de Britten elk een uniek, uitgebalanceerd niveau van vermogen, prestaties, technologie en vering.
Om de nieuwe Street Triple nog toegankelijker te maken, is de Street Triple R ook verkrijgbaar in een speciale verlaagde versie van de ‘R’ (Street Triple R LRH) met eigen, unieke instellingen voor de vering en zadelhoogte, en ook in een speciale uitvoering van de ‘S’ met een uniek 660cc-blok voor wie beschikt over een beperkt rijbewijs.
- Street Triple S Gemaakt voor opwindende, soepele en verslavende ritten, iedere dag opnieuw. Met de nieuwe uitstraling van een streetfighter, de beste afwerking ooit, lichter dan zijn voorganger en met hoogwaardigere remmen, banden, vering en een volledig nieuwe enkelzijdige swingarm.
- Street Triple R Tilt prestaties, specificaties en afwerking naar een nog hoger niveau voor de ultieme streetfighter met specificaties en setup voor intense ritten.
- Street Triple RS De meest explosieve en adrenalinepompende Street Triple ooit, die thuis is op het circuit en uitdaagt op de weg.
Nieuwe 765 driecilinder
Het nieuwe 765 cc Street Triple-motorblok is ontwikkeld op basis van het befaamde Daytona-raceblok en betekent een grote stap voorwaarts in vermogen en koppel. Er zijn meer dan 80 nieuwe onderdelen, waaronder een nieuwe krukas, nieuwe zuigers en met nikasil beklede cilinders met een grotere boring en slag. Daarmee wordt een spectaculaire toename in prestaties verkregen,
Elk van de nieuwe modellen heeft een eigen, unieke afstelling van het blok, de ECU en de tuning, die zijn afgestemd op het karakter, het vermogen en de prestaties die het beste passen bij de rijstijl en de berijder van de motor. Het begint bij de ‘S’-tuning die tot 6,6% meer piekvermogen levert dan de vorige generatie, met 113 pk bij 11.250 t/min en een toename van 7,3% voor het maximumkoppel, dat stijgt naar 73 Nm bij 9.100 t/min.
De ‘R’-tuning met zijn eigen modelspecifieke krukas heeft een piekvermogen dat met 118 pk bij 12.000 t/min 11,3% hoger ligt dan bij het vorige ‘R’-model. Het maximumkoppel is met 77 Nm bij 9.400 t/min liefst 13% verhoogd. De ‘RS’-tuning zorgt voor de hoogste prestaties ooit van een Street Triple, met een vermogenstoename van 16% ten opzichte van het vorig model tot 123 pk bij 11.700 t/min en een 13% hoger maximumkoppel van 77 Nm bij 10.800 t/min.
Alle modellen beschikken over rijmodi waarmee de motorrijder het toegenomen vermogen en koppel in alle rijomstandigheden makkelijker onder controle houdt. Een lichtere, vrij stromende uitlaat en herziene luchtfilterkast zorgen voor een fraaiere klank, een verleidelijk en herkenbaar inductiegeluid.
Een snellere acceleratie dan ooit en soepeler schakelen zijn verkregen door de herziene versnellingsbak-geometrie te combineren met een kortere 1e en 2e versnelling. Bovendien verloopt het schakelen lichter en kost de bediening van de koppelingshendel minder inspanning dankzij de nieuwe slipper-assist op de R- en RS-modellen, wat meer controle en rijcomfort oplevert.
Elektronica
We zeiden het al, alle drie de Street Triple modellen hebben hun eigen niveau van elektronica. De Street Triple S heeft 2 rijmodi (Road en Rain), de Street Triple R heeft er 4 (Road, Rain, Sport en de programmeerbare modus Rider), bij de RS kan aan dat lijstje nog een vijfde Track modus worden toegevoegd. Uiteraard is de fiets ook voorzien van tractie controle, welke aan de gekozen rijmodus wordt aangepast en daarnaast uitschakelbaar is.
De Street Triple RS is al vanaf maart 2017 leverbaar, de S, R, S A2 en R LRH zullen daarna volgen. Prijzen zijn nog niet bekend.