Triumph onthult 2016 Speed Triple
In de door Triumph vrijgegeven persinformatie van de 2016 Speed Triple S en Speed Triple R worden voor wat vermogen en koppel betreft geen cijfers genoemd, behalve dat de 1.050cc motor driecilinder nu over de hele linie sterker moet zijn. Meer vermogen, meer koppel en tegelijkertijd 10% zuiniger is het enige wat Triumph daarover vermeldt.
De drie-in-lijn heeft een nieuwe cilinderkop, verbrandingskamer, krukas, zuiger en ride-by-wire gasklepaansturing gekregen. Te kiezen valt uit 5 verschillende rijmodi: Road, Rain, Sport, Track en Custom, waarbij de laatste geheel naar eigen geur en smaak kan worden ingesteld - net als MV Agusta al jaren doet. Uiteraard is instelbare tractiecontrole standaard, net als een antihop koppeling.
Volgens Triumph is het blok aanzienlijk smaller geworden, waardoor de zit 20mm smaller kon worden uitgevoerd. Beide modellen zijn met Brembo Monoblock remmen uitgerust, waarvan het ABS instelbaar is. Voor wat de vormgeving betreft zijn nieuwe koplampen toegepast en heeft de fiets een strakker kontje gekregen dat volgens Triumph op de Daytona 675 is geïnspireerd.
De Speed Triple R onderscheidt zich door toepassing van een carbonfiber voorspatbord, carbon tank inserts en een bellypan. Daarnaast is de R versie met duurdere -en betere- Öhlins vering uitgerust, te weten een volledig instelbare NIX30 voorvork en eveneens volledig instelbare TTX36 monoshock.
De S versie van de Speed Triple wordt in de kleuren Diablo Red en Phantom Black leverbaar, de R in Crystal White en Matt Graphite. Beide fietsen worden vanaf eind februari leverbaar (in België op 20/2), prijzen worden in een later stadium bekend gemaakt.