Triumph maakt prijs Bonnevliie Bobber bekend
Vet is ‘ie zeker, de nieuwe Bonneville Bobber die twee maanden geleden in hartje Londen werd gepresenteerd, maar wij vroegen ons al hardop af of ‘ie niet een tikkie te extreem zou zijn. Een motor waarvan iedereen vindt dat ‘ie übervet is, maar die uiteindelijk niemand koopt omdat ‘ie toch wel heel erg onpraktisch is en zeker wij Nederlanders het liefst een motor willen hebben waar we alles mee kunnen doen en niet alleen op zondagmiddag een rondje boulevarden.
De Benelux importeur was in eerste instantie net zo sceptisch als wij, maar raakte door enthousiasme van de dealers tijdens de presentatie in Londen van het tegendeel overtuigd. Per slot van rekening zijn de dealers diegenen die dagelijks contact met de klant hebben en zouden moeten weten wat die wil.
Afijn, de Bonneville Bobber dus, na de T120 Bonneville, T120 Bonneville Black, Thruxton en Thurxton R het vijfde model dat door het nieuwe T120 1200cc paralleltwin motorblok met 270° interval wordt aangedreven. In de Bobber wordt de tweecilinder opgegeven voor een vermogen van 77 pk bij 6.100 toeren en een koppel van 106 nm bij 4.000 toeren per minuut. Een iets hoger koppel dus bij een iets hoger toerental, maar wel een iets lager topvermogen dan de standaard T120 Bonneville.
Dat is trouwens niet het enige verschil tussen de Bobber en de gewone Bonneville. De wielbasis is met 1.510mm een flink stuk langer dan de 1.445mm van de T120, de balhoofdhoek is op zijn beurt met 25,8° weliswaar nagenoeg gelijk (25,5° voor de T120), de naloop is daarentegen met 87,9mm weer een flink stuk korter dan de 105mm van de T120. Verder heeft de Bobber een 19” voorwiel in combinatie met een 16” achterwiel, waar de T120 twee 17” wielen heeft. Opmerkelijk is ook het opgegeven gewicht, ondanks dat de fiets tot het minimale is uitgekleed, is ‘ie met 228 kg droog zelfs 4 kilo zwaarder dan de standaard T120 Bonneville.
Het mindere vermogen en hogere gewicht zal de potentiële klant van de Bobber waarschijnlijk echter worst zijn, die koopt de Bobber niet vanwege z’n specs maar z’n übercoole uiterlijk, want daar kan de standaard Bonneville in de verste verte niet aan tippen. Alleen moet er voor de Bobber wel diep in de buidel worden getast, met € 14.900,00 is ‘ie € 2000 duurder dan de 2017 T120, die op zijn beurt al weer € 2.000 duurder is dan het 2016 model begin dit jaar.
Voor wie het forse prijskaartje geen struikelblok is heeft Triumph ook nog een tweetal inspiratie kits uitgebracht, een meer traditionele ‘Old School’ kit en een op dragrace geïnspireerde ‘Quarter Mile’ kit. Deze kits dienen als uitgangspunt om de Bobber ter personaliseren en kunnen als complete set worden gemonteerd.