Triumph licht doek van Trophy
Triumph zelf noemt in haar persbericht de nieuwe Trophy een bevestiging van haar voortdurende investering in design, technologie en engineering, maar je zou haast gaan denken dat in Hinckley alleen maar BMW's worden nagemaakt.Wordt door sommigen al gesteld dat de Tiger Explorer een regelrechte -driecilinder- kopie is van BMW's R1200GS, bij deze nieuwe Trophy lijken de Britten wel héél erg goed naar BMW's K1600GT te hebben gekeken.En niet alleen qua design, de geheel nieuwe Trophy is uitgerust met een scala aan technologische hoogstandjes, waarvan een zeer groot deel tot de standaarduitrusting behoort, die soms een heel erg hoog BMW gehalte hebben.
In het hart van de Trophy huist hetzelfde karakteristieke driecilinder motorblok dat ontwikkeld werd voor de Tiger Explorer. De cardan aangedreven, 1215cc driecilinder is goed voor een vermogen van 134pk bij 8.900 toeren, terwijl 120 Nm koppel bij 6450 tpm de trekkracht moet leveren wanneer dat nodig is. Om trillingen te voorkomen is de motor voorzien van een in tegengestelde richting roterende balans-as, om alle krukas-trillingen glad te strijken.
Net als bij de Explorer wordt ook bij deze Trophy het vermogen via een cardan met torsie-demper naar het achterwiel overgebracht. Om voldoende flex in de cardanas te creëren maakt Triumph hierbij gebruik van een zogenaamde ‘metalastic’ aandrijfas. De combinatie van deze functies garandeert volgens Triumph een verfijnde aandrijflijn en een perfect rijwielgedeelte, wat ervoor zorgt dat het vermogen altijd op een soepele en beheersbare manier beschikbaar moet zijn.
Ook overgenomen van de Explorer is de ride-by-wire-technologie, die tevens zowel traction control en cruise control fasciliteert, alsmede zorgdraagt voor het optimaliseren van het rendement van het motorblok en het brandstofverbruik. Er zijn daarnaast veel inspanningen gedaan om met de aërodynamisch geoptimaliseerde stroomlijn maximale bescherming tegen weer en wind te bieden. Het elektrisch verstelbare scherm kan 16,4 cm omhoog en heeft een geheugenfunctie die zich na het starten automatisch aanpast naar de laatst ingestelde positie.
Het comfort van de berijder en passagier wordt verder uitgebreid met een reeks aan zadelopties, waaronder een verwarmd voor- en achterzadel. De zithoogte kan voor de berijder bovendien worden ingesteld tussen 800 en 820mm.De Trophy is ontwikkeld met ruime 16.000 km service-intervallen, waarbij groot onderhoud zelfs pas bij 32.000 kilometer noodzakelijk is. Er komen tegelijkertijd twee modellen beschikbaar: de Trophy en de Trophy SE. Beide modellen kunnen worden gekozen in Pacific Blue of Lunar Silver kleurstelling. Ook zijn beide modellen standaard uitgerust met positionele koplamp-aanpassing, middenbok, zithoogte verstelling voor de rijder, afsluitbaar opbergvak in de kuip met 12V stopcontact, een 26 liter brandstoftank en Triumph's unieke Dynamic Lugage System (TDLS).
Het Triumph Dynamic Luggage System zorgt voor continu behoud van evenwicht in het frame door een ontkoppeling van de massa van de koffers. Elke koffer heeft de mogelijkheid maximaal 5 graden te bewegen, waardoor de stabiliteit van de motorfiets zelf geoptimaliseerd wordt. Naast 31 liter bergruimte per zijkoffer, kan extra opslagruimte worden gecreëerd met de optionele 55 liter "Plug and Play" topkoffer. De topkoffer beschikt over een 12V-aansluiting aan de binnenkant. De "plug and play"-functie maakt een eenvoudige montage en demontage gemakkelijk, zonder de noodzaak kabels of draden aan te sluiten of los te koppelen.
Trophy SE
De Trophy SE vertegenwoordigt het topsegment en biedt onderdak aan een krachtig, geïntegreerd audio-systeem met Bluetooth-technologie, USB-input en iPod / mp3-speler compatibiliteit. De SE is verder voorzien van extra instelbare elektronische vering van WP, die wordt bediend via een ergonomisch ontworpen “cube”-schakelaar. Hierbij kan worden gekozen uit de demping-instellingSport, Normal of Comfort, gecombineerd met de belading van de motor: Solo, Solo plus bagage of passagier. Alle instellingen moeten eenvoudig te selecteren en te bekijken zijn via een LCD-scherm.
Het gebruiksgemak en de functionaliteit zorgen ervoor dat persoonlijke instellingen eenvoudig kunnen worden aangepast met een druk op de knop. De SE is standaard ook uitgerust met het Tyre Pressure Monitoring System van Triumph, wat door continu controle van de bandenspanning voor een extra niveau van veiligheid zorgt. Een geïntegreerde 12V stekker biedt de passagier daarnaast de mogelijkheid extra accessoires toe te voegen.
De nieuwe Trophy zal in november 2012 bij de dealers arriveren. De prijs zal begin september bekend gemaakt worden.