Zoeken

Triumph licht doek van Tiger Explorer

9 november 2011
Na twee weken geleden het model officieel te hebben aangekondigd heeft Triumph op de EICMA in Milaan de nieuwe Tiger Explorer gelanceerd. De 137 pk sterke 1215cc driecilinder zit volgens de Britten boordevol technologie en functies die de Adventure toerklasse een volledig nieuw raffinement moeten geven.

Triumph_Tiger_Explorer_2012_01

Om te beginnen het motorblok, dat door Triumph volledig nieuw is ontwikkeld en een topvermogen van 137 pk bij 9.000 en een maximum koppel van 121 Nm bij 6.400 toeren per minuut heeft. Waarmee Triumph_Tiger_Explorer_2012_02de Tiger Explorer qua vermogen precies tussen de R1200GS en Super Ténéré enerzijds en Multistrada 1200 anderzijds zit. Net als de Ducati en Yamaha is ook deze Triumph van Ride-by-Wire voorzien, maar in tegenstelling tot de Italianen en de Japanners hebben de Britten er niet voor gekozen om de fiets van meerkeuze mappings te voorzien.

De Tiger Explorer heeft daarentegen wel traction control, net als de Duc en de Yam, en heeft bovendien de eer om als eerste allroad standaard van cruise control te zijn voorzien. Net als de R1200GS en Super Ténéré is ook de Explorer met cardanaandrijving uitgerust. Naast het nieuwe motorblok is ook het rijwielgedeelte van de fiets compleet nieuw ontwikkeld.

Hoewel Triumph de motor duidelijk als allroad wil gepositioneren, is dat z'n technische specificaties niet af te lezen. Natuurlijk, de Kayaba 46mm upside down met 190mm veerweg voor en Kayaba monoshock met 194 mm veerweg achter spreken boekdelen, maar een wielbasis van 1.530mm, balhoofdhoek van 23,9º en naloop van 105mm zijn waarden die je eerder van een straatmotor zou verwachten. Ook is de Explorer met eenTriumph_Tiger_Explorer_2012_04 opgegeven rijklaargewicht van 259 kilo niet bepaald een lichtgewicht te noemen. Alleen de Super Ténéré gaat daar nog 2 kilo overheen, maar een R1200GS en Multistrada 1200 brengen slechts 229 resp. 220 kilo op de schaal.

Het forse gewicht wordt gelukkig wel gecompenseerd door de zithoogte, die standaard kan worden ingesteld tussen 840 en 860 mm, is geen waarde die je van een allroad zou verwachten. Mocht de zithoogte je nog niet bevallen, dan heeft Triumph ook nog een aangepast zadel in de accessoire catalogus waarmee de zithoogte in totaal kan varieren van 810 tot 880mm. Dat erg veel waarde is gehecht aan ergonomie bij de ontwikkeling van de fiets blijkt ook uit het feit dat naast zadelhoogte ook de kuipruit en handvatpositie kan worden ingesteld. Waar de geometrie van de Explorer meer 'straat' dan 'zandbak' is geörienteerd heeft Triumph de fiets wel van allroad waardige 19" / 17" voor/achterwiel combinatie voorzien met de bandenmaten 110/80 R19 en 150/70 R17. De tankinhoud is met 20 liter niet verkeerd, maar daar zullen de GS-puristen vast en zeker anders over denken.

Triumph_Tiger_Explorer_2012_03

De lijst met uitgebreide accessoires omvat verder een bandenspanningsbewakingssysteem, een arrow uitlaat, verwarmde handvatten en een verwarmd zadel, een aluminium radiateurbescherming, een CNC gefreesde GPS bevestigingsplaat voor de Zumo 660 en een koplampbeschermkap, die echter niet op de openbare weg mag worden gebruikt.