Triumph lanceert Tiger Sport op het Salon Brussel
We hebben op de redactie altijd gemengde gevoelens bij de Tiger 1050 gehad, in een eerder vergelijk in de Belgische Ardennen en op het circuit van Mettet ontpopte de Tiger zich als een supersport op hoge poten met de looks van een allroad, die het eigenlijk net niet was. Te zachte vering om z'n sportieve aspiraties waar te maken en niet allroad genoeg om daar in mee te kunnen.
Dankzij de komst van de Tiger Explorer is Triumph echter in staat gesteld om de Tiger 1050 sportiever te positioneren, daar de Explorer in dat avontuurlijke segment is gepositioneerd. De Britten hebben dit gerealiseerd door de Tiger 1050 flink te verbeteren, waardoor de tot Tiger Sport gedoopte fiets nu kan worden gezien als een straatmotor met adventure-styling, die dankzij een versterkt frame en verbeterde vering niet alleen beter moet sturen, maar volgens Triumph bovendien praktischer en comfortabeler dan ooit moet zijn.
Voor wat het betreft het nieuwe design zijn de meeste aanpassingen aan de achterkant aangebracht, waar de dubbelzijdige achterbrug heeft plaatsgemaakt voor een bijzonder fraai enkelzijdig exemplaar. Ook het neusje is duidelijk sportiever gestyled, de zijpanelen en het windscherm zijn nieuw, waardoor de Tiger Sport een slanker, sportiever en moderner aanzicht heeft gekregen. Vier koplampen met reflectors vervangen de projectoren op het vorige model. Dit zorgt voor een lager gewicht, een ander uiterlijk en een fundamentele verbetering van de lichtopbrengst. Verder is standaard nu een bodemplaat gemonteerd.
De nieuwe uitlaat en aanpassingen aan het inlaatsysteem zorgen voor een extra 10 PK topvermogen en 6 Nm aan extra koppel, waarbij het bruikbare vermogen over het hele toerenbereik groeide. De karakteristieke grom van de driecilinder is daarbij verbeterd,terwijl een extra tand op het achterste kettingwiel voor verbeterde acceleratie moet zorgen.
Fraai fraai fraai, de nieuwe enkelzijdige achterwielophanging. Het motorblok heeft er 10 pk bijgekregen en is volgens Triumph 7% zuinigerDe versnellingsbak werd ook aangepast, waardoor schakelen soepeler verloopt. Het topvermogen steeg naar 125 pk (92kW), het koppel groeide tot 104Nm. Ondanks het gestegen vermogen heeft zorgvuldige herziening van de brandstofinjectie geleid tot een verbetering van het brandstofverbruik. Berijders van de Tiger Sport kunnen hierdoor rekenen op zo'n 7% aan extra kilometers.
Bij de Tiger Sport is de zithoogte met 5mm verlaagd naar 830mm, bovendien is het zadel smaller aan de voorkant waardoor de voeten gemakkelijker aan de grond kunnen worden gezet. en werd smaller aan de voorkant. Het zadel is ook langer en creëert zo juist weer meer ruimte voor langere motorrijders. Het stuur werd lager en dichter bij de rijder geplaatst, dit pas beter bij het nieuwe, sportievere karakter door middel van een meer direct gevoel. Ten opzichte van de Tiger 1050 is de wielbasis iets verlengd, terwijl de balhoofdhoek juist een halve graad steiler is gemaakt.
De radiale Nissin's zijn van een nieuw ABS voorzien. Als accessoire kan nu ook het Triumph Dynamic Lugage Systeem worden gemonteerdVolgens Triumph is hiermee de stuurprecisie, feedback en stabiliteit verbeterd. De volledig instelbare vering is qua veerkarakteristiek en demping aangepast, wat de wendbaarheid ten goede moet zijn gekomen. Bij de remmen is het nieuwste ABS-systeem toegepast.
Naast stuureigenschappen heeft Triumph ook veel aandacht aan het rijden met een duopassagier besteed. Het passagierszadel is lager, waardoor je als duo volledig achter de rijder zit, wat zorgt voor een betere bescherming tegen de wind en het makkelijker maakt om op de motor te stappen. Om als duo beter houvast te hebben zijn de handgrepen aangepast. Het nieuwe subframe heeft niet alleen het zadel verlaagd, maar is ook sterker en maakt de montage mogelijk van een optionele grote koffers, waar onder andere een integraalhelm in op kan worden geborgen.
De Tiger Sport is verkrijgbaar in Crystal White en Diablo Red. Prijzen zullen in februari bekend worden gemaakt, de nieuwe Tiger Sport zal vanaf maart bij de dealer te aanschouwen zijn.