Triumph gaat Tiger 800 familie vernieuwen
Het is alweer bijna vijf jaar geleden dat door Triumph de Tiger 800 is gelanceerd, een allroad die in twee verschillende versies op de markt is gezet: een standaard versie voor op straat en een meer offroad georiënteerde XC versie. Recentelijk heeft Triumph echter bij de California Air Resources Board (CARB) vier nieuwe Tiger 800 modellen aangemeld: XCA, XCX, XRT en XRX, waarbij de A en de T mogelijk voor Adventure en Touring staat.
Daarnaast hebben onze Amerikaanse collega’s de hand weten te leggen op een chart van Triumph zelf, dat onderdeel was van een online onderzoek onder de huidige Tiger 800 eigenaren. De chart laat de sleutelwoorden van elke variant zien.
In de chart is de Tiger 800 in twee groepen uitgesplitst: XR en XC, waarbij de XC modellen -net als nu- meer offroad zijn georiënteerd met spaakwielen en WP instelbare vering met langere veerwegen, terwijl de XR modellen meer voor alleen op straat zijn bedoeld. Afgaand op het overzicht worden van zowel de XR als de XC zelfs drie verschillende versies uitgebracht.
De Tiger 800 XR en XC zijn de meest sobere uitvoeringen, gevolgd door de XRX en XCX modellen, terwijl de XRT en XCA het meest uitgebreid zijn. Alle modellen zijn standaard met ride-by-wire, tractiecontrole en in hoogte instelbare zadels uitgerust, wat bij de X-versies onder andere met cruise control, 3 rijmodi, handkappen, een middenbok en een instelbaar windscherm is uitgebreid. De top of the range Adventure en Touring varianten hebben daarbovenop nog zijkoffers, handvat- en zadelverwarming, GPS en een sterkere dynamo.
Of de Triumph chart moet worden gezien als wensenlijst of overzicht van een nieuwe line-up (incl. prijzen) is de grote vraag, maar het versterkt wel het vermoeden dat op de EICMA in Milaan een nieuwe Tiger 800 line-up zal worden gepresenteerd.
Bron: Motorcycle.com