Triumph Bobber: nieuwste wapenfeit Bonneville familie
Gehuld in een boel mysterie werd de wereldpers uitgenodigd naar Londen om daar samen met dealers, gelukkige klanten, genodigden en de rest van de wereld via livefeed een feestje te komen vieren ter ere van het nieuwe model. In de hallen van Printworks, een oude dagbladdrukkerij, werd na een kleine aanloop om exact acht uur ’s avonds de nieuwe motor het podium opgereden.
Wat de rest van de wereld niet hoefde te weten was dat de pers even daarvoor al van dichtbij kon kijken naar het nieuwe model, met tekst en uitleg van de verantwoordelijke technici. De Bobber is de jongste telg in de Bonneville lijn, een van de sterkste modellen binnen het Triumphgamma. Dat is dan ook de reden dat ze er zo trots op zijn: de Bonneville is zo’n beetje het belangrijkste model, daar zijn ze goed in, dat kunnen ze. En dus is de Bobber een speciaal product.
Uiteraard is een Bobber, net als elke andere van andere merken, een stijloefening. Kaal en minimalistisch, zo zou het moeten zijn. En dat heeft Triumph ter harte genomen. Men neme een T120 en stript die van z’n essenties tot er een motor overblijft met een mooie lage lijn, solozadel, minimale spatborden, breed stuur, kleine koplamp, spaakwielen, noem maar op.. datgene wat je hier ziet. Maar Triumph is daarin net even wat verder gegaan dan sommige andere merken en dat is af te zien: de complete achterzijde is opnieuw ontwikkeld om de motor een hardtail uiterlijk te geven, met de monoshock diep verstopt onder het zadel. Dat zadel is overigens verstelbaar voor verschillende zithoudingen, die tegelijk ook een andere look tewerkstellen.
Bovendien kon Triumph, omdat er slechts een solozadel op zit, de vering optimaal afstellen op gebruik door één persoon, zonder rekening te hoeven houden met optionele passagiers. Dus is volgens zeggen de rit nog beter. Het verbouwen van de achterzijde had wel gevolgen voor de plaatsing van sommige onderdelen, maar zoals we zien is er toch een strak geheel uitgekomen.
Een nieuw uitlaatsysteem zorgt voor een bijbehorend geluid, wat uiteraard nog naar wens valt aan te passen. De rest van het blok is de bekende 270 graden twin waar Triumph al zo lang goed mee scoort. Met de Bobber is Triumph terug gegaan naar de tijden van weleer waarin de Britse motormerken nog de dienst uitmaakten. In tijden van the Great Escape was de bobber dé manier om je motor te personaliseren en dat is het gevoel wat men nu opnieuw probeert uit te stralen. Daarbij past geen embleem op de tank zo goed als dat van Triumph.
De informatievoorziening is teruggebracht naar een enkele teller en om de lijn niet te verstoren zijn de spiegels op de stuuruiteinden gemonteerd. Wil je nog verder, dan is een apehangerstuur ook nog optie, natuurlijk zijn er de kleine los te verkrijgen onderdelen beschikbaar – alles wat op andere T120’s past, past ook hier op- en zijn er nog andere zadels en andere details beschikbaar. Qua kleuren heeft Triumph teruggegrepen naar de historie en biedt nu een fraai brons-bruin aan of een two tone Racing Green.
Uiteraard kan zo’n presentatie niet zonder feestje, wat precies is waar we voor kwamen. En niet alleen wij, ook andere prominenten waren aanwezig: Carl Fogarty, Freddie Spencer en uiteraard lokale helden als Steve Parrish en Charlie Boorman, onder andere. Beide coureurs maakten ook nog eens deel uit van het Triumph All Star team, wat het opnam tegen enkele geselecteerde mediavertegenwoordigers in een heuse sprintrace… met de nieuwe Bobber, in de hal zelf, op de kale gladde betonvloer. Na enkele spectaculaire sprints was het uiteindelijk MCN verslaggever Adam Child die iedereen inclusief Fogarty en Spencer te slim af was en met de eer streek.
Uiteindelijk is een feestje nooit echt af zonder een goed pak muziek, wat vanavond werd verzorgd door een dj tussen de bedrijven door en afgesloten met een optreden van The Vaccines. Als je nog eens een feestje wilt vieren, Triumph weet wel een beetje hoe het moet.