Triumph 2013 Rocket III: nog meer vermogen en koppel
In 2010 injecteerde Triumph een geconcentreerde dosis testosteron in de legendarische Rocket III, om zo de Rocket III Roadster te creëren. De voetsteunen verhuisden naar een meer centrale plek en het zadel ging naar voren, waardoor de productie-motorfiets met de meeste cilinderinhoud ter wereld een geheel andere vorm kreeg.
In 2013 ziet de Rocket III Roadster er niet alleen woester uit dan ooit, hij kreeg ook nóg meer koppel. Het grootste verschil zit 'm bij de nieuwe Rocket III in de eerste drie versnellingen, die bij z'n voorgangers qua koppel elektronisch waren begrensd, puur om intimidatie van de rijder te voorkomen.
Nu de wereld aan de brute prestaties van de fiets is gewend heeft Triumph ervoor gekozen om voluit te gaan, alle beperkingen op te heffen en het volledige koppel en vermogen nu al beschikbaar te stellen vanaf het moment dat de koppeling wordt losgelaten. Het resultaat is meer brute power, een directere reactie en een motor die geen enkele aansporing meer nodig heeft. De styling is aangepast en laat de Roadster er nog woester uitzien, waardoor hij qua uiterlijk nog beter overeen komt met de prestaties. Veel onderdelen zijn nu zwart in plaats van verchroomd, waardoor dit de meest donkere, duistere Rocket III ooit is.
De Rocket III Roadster is gebaseerd op de oorspronkelijke, unieke, koppelrijke Rocket III en werd doorontwikkeld naar een meer rechte- en sportievere zithouding, waardoor bochten zo hard konden worden aangevallen als het gemakkelijk sturende rijwielgedeelte dat toeliet. Het volgens Triumph uiterst stijve frame en de verfijnde vering, bestaande uit een 43mm upside down voorvork en een verstelbare achterschokbreker, laten de Rocket III Roadster door bochten ‘vegen’ en van richting veranderen, met een behendigheid die zijn afmetingen en cilinderinhoud logenstraft.
Rocket III Touring
De Rocket III Touring is altijd al veel meer geweest dan een Rocket III met extra koffers en een windscherm. In feite waren bij de eerste Touring-modellen in 2007 alleen de voorrem, spiegels en het achterlicht gelijk aan die van de Rocket III. En natuurlijk dat epische, 2.3 liter driecilinder motorblok.
Verder werd alles speciaal ontwikkeld voor zijn rol als toercruiser. De Rocket III Touring verscheen voor het eerst in 2007, aangedreven door de ongeëvenaarde en onmiskenbare 2294 cc sterke, vloeistofgekoelde ‘triple’, die zijn debuut maakte in het 2004-model van de Rocket III.
Ten opzichte van de Roadster is bij de Touring versie het enorme koppel teruggebracht naar een 'schamele' 203 Nm, wat volgens de Britten ideaal is om lekker ontspannen te toeren. De Touring is evenals de Roadster standaard van ABS voorzien en is uitgerust met een uitgebreid instrumentarium, inclusief benzinemeter, versnellingsindicator en klok. In tegenstelling tot de Roadster versie, die geheel in Triumph traditie met een dubbele koplamp is uitgerust, is de Touring versie voorzien van een centrale koplamp en twee naastgeplaatste schijnwerpers.
De 2013 Triumph Rocket III Roadster en Rocket III Touring zullen vanaf april in winkels staan, de prijzen beginnen vanaf € 19.490 voor de Roadster en € 23.790 voor de Touring.