Suzuki vernieuwt GSX-R1000 voor 2012
Hoewel de 2012 GSX-R1000 qua design ongewijzigd is ten opzichte van het huidige model is de fiets toch duidelijk als 'L2' model te herkennen, dankzij het uitlaatsysteem dat na twee modellen dubbelzijds nu weer als enkelzijdig 4-2-1 systeem is uitgevoerd. En waarmee we meteen de grootste verandering van het 2012 model te pakken hebben, volgens Suzuki is bij de 2012 versie zo'n 2,5 kilo aan gewicht bespaard hetgeen wel eens volledig op conto van het uitlaatsysteem kan worden geschreven.
Het nieuwe uitlaatsysteem zou ook wel eens verantwoordelijk kunnen zijn voor het volgens Suzuki sterkere middengebied, hoewel Suzuki in haar eerste persberichtgeving geen cijfers heeft getoond. Fans die hadden gehoopt op toepassing van een boel elektronica zullen wellicht teleurgesteld zijn, behoudensde Suzuki Drive Mode Selector (die al op de fiets wordt toegepast sinds het K7 model) zijn er geen elektronisch gadgets op de GSX-R1000 terug te vinden.
Waarmee niet is gezegd dat de 2012 GSX-R1000 niet is vernieuwd, om een sterker middengebied te realiseren en bovendien het brandstofverbruik gunstiger te maken (Suzuki spreekt van 8% brandstof besparing) is het motorblok inwendig flink onderhanden genomen, met 11% lichtere zuigers, (grotere) pentagonale ventilatiegaten in de cilinderwand en lichtere klepstoterbussen (2,5 gram). Dankzij die lichtere klepstoterbussen kon de curve van de kleplift worden geoptimaliseerd, en tevens werd MotoGP technologie gebruikt om de klepoverlap te reduceren door het profiel van de uitlaatnokkenas aan te passen. Ook is de compressieverhouding met 12,9:1 (was 12,8:1) licht toegenomen.
Rijwieltechnisch is de 2012 GSX-R1000 grotendeels identiek aan zijn voorganger. Het twin-spar frame is opgebouwd uit vijf verschillende secties die aan elkaar zijn gelast, terwijl de achterbrug uit drie aan elkaar gelaste delen is opgebouwd. Geen verschillen daar dus, wel bij de remmen waar - net als de GSX-R600 en GSX-R750 dit jaar - aan de voorkant Brembo Monoblocs zijn terug te vinden. Ook is de dikte van de remschijf met een halve milimeter verkleind naar nu 5,0mm en is de voorwielas lichter uitgevoerd. Ook de BPF voorvork is vernieuwd, met een 5mm kleinere slaglengte, een reductie van de totale lengte met 7mm en een zachtere dempingskarakteristiek vanwege het verminderde gewicht van de machine.
Vanaf wanneer de 2012 GSX-R1000 leverbaar zal zijn en hoeveel de motor moet gaan kosten is nog niet bekend.