Zoeken

Suzuki vernieuwt Burgman 400

11 november 2016
Naast een compleet nieuwe GSX-S125 en GSX-250R heeft Suzuki op de EICMA in Milaan ook een vernieuwde Burgman 400 onthuld. Als we de persinformatie mogen geloven is de populaire scooter op alle fronten beter dan het huidige model.

 

Gelanceerd in 1998 opende de Burgman 400 een nieuw segment van maxiscooters, scooters met een grotere cilinderinhoud en grotere afmetingen, die veel meer dan de stadse scooters van destijds op de (snelweg rijdende) forens waren gericht. Comfort, veel opbergruimte en een elegante styling waren de sleutelwoorden van de nieuwe Burgman. 

In 2002 werd de Burgman familie met een Burgman 125 en Burgman 650 uitgebreid, in 2006 volgde de Burgman 200 en kreeg de Burgman 400 zijn eerste update. In totaal zijn tot dit jaar maar liefst 130.000 Burgmans aan de man gebracht. 

Waar we eerlijk gezegd voor 2017 wel een nieuwe Burgman 650 hadden verwacht heeft Suzuki ervoor gekozen om niet de GoldWing onder de motorscooters, maar de Burgman 400 flink te vernieuwen. Volgens Suzuki is het niveau van de scooter op elk front naar een hoger niveau getild, terwijl de scooter nu ook aan de strengere Euro4 regelgeving voldoet. 

Wat meteen opvalt is dat de 2017 Burgman 400 ranker en sportiever oogt dan het huidige model. De front is lichter uitgevoerd, de knipperlichten zijn lager geplaatst en Suzuki heeft nu LED koplampen toegepast. De voering van het zadel is 20mm dikker, wat het comfort ten goede moet zijn gekomen. 

In de vloerplaten zijn nu inkepingen gemaakt waardoor de voeten gemakkelijker aan de grond te zetten zijn. Bovendien is er heel slim een gat in de vloerplaat gemaakt, waardoor de scooter met een kettingslot aan een vast punt kan worden verankerd. 

Aan het 399 DOHC eencilinder motorblok zijn geen schokkende aanpassingen doorgevoerd: het volume van de airbox is van 4,2 naar 5 liter vergroot, een nieuwe iridium bougie mag fikkie stoken in de cilinder en de katalysator is vernieuwd. Volgens Suzuki heeft de nieuwe Burgman 400 wel een sterker middengebied. 

Naast de kleine aanpassingen aan het motorblok moet volgens Suzuki de nieuwe Burgman 400 zowel wat wendbaarheid in de stad als stabiliteit in de bochten er op vooruit zijn gegaan. Het 14” voorwiel heeft het veld geruimd voor een 15” exemplaar. Met een nieuw Nissin ABS systeem is 750 gram aan gewicht bespaard.

Onder het zadel is een 42 liter opbergruimte waar 2 helmen in kunnen worden opgeborgen, hoewel nét geen 2 integraalhelmen. In de kuip zijn nog 2 opbergvakken, 2,8 liter links en 3,5 liter rechts. In dat laatste is ook een 12V aansluiting om bijvoorbeeld je smartphone op te laden.



De 2017 Burgman 400 is leverbaar in de kleuren Metallic Mat Black No.2, Pearl Glacier White en Metallic Mat Fibroin Gray. Prijs en levertijd zijn nog niet bekend.