Suzuki USA lekt nieuwe V-Strom
De drie beelden waar men ons in Europa lekker mee wilde houden
We werden op het opmerkelijke feit gewezen door oplettende lezer Armand Cretz, die ons hierover wist te e-mailen. Wat iedereen eigenlijk al wist werd op de website van de Amerikaanse Suzuki importeur bevestigd; de 'nieuwe middenklasser die maakt dat het 'tijd is voor nieuwe avonturen' is geen totaal nieuw 'out of the box' model, maar simpelweg een nieuwe versie van de in 2004 geïntroduceerde V-Strom. Hoewel 'maar simpelweg' de motor waarschijnlijk wel te kort doet, gezien de lange waslijst aan aanpassingen die de fiets is ondergaan.
Bijna acht jaar na introductie heeft Suzuki de fiets een complete makeover gegeven. De op de Amerikaanse website geplaatste beelden mogen slechts van lage kwaliteit zijn, dankzij deze lek is het geheim van de fiets hiermee wel ontrafeld.
Ondanks dat de nieuwe V-Strom nog overduidelijk een V-strom is, heeft de fiets een beduidend sportiever en ranker uiterlijk aangemeten gekregen. Dit wist Suzuki te realiseren door een compacte styling met een combinatie van gespoten en matzwarte kuipdelen. Ook is de nieuwe V-Strom van Suzuki's welbekende ram-air luchtinlaten voorzien.
De 2012 Suzuki V-Strom, die nog steeds wordt aangedreven door dezelfde 645cc V-twin (geen 800cc dus waar iedereen op had gehoopt), is volgens Suzuki voorzien van een comfortabele zithouding dankzij het goedgevormde zadel, dat een combinatie is van nepleer- en nepsuede delen die van rode stiksels - en uiteraard een V-Strom logo - is voorzien. De V-Strom heeft nog steeds een hooggeplaatste uitlaat, maar is nu wel een stuk beter gepositioneerd, en heeft een 20 liter benzinetank aangemeten gekregen.
Ook het instrumentarium is door Suzuki flink onderhanden genomen, de analoge toerenteller is gebleven maar nieuw is het digitale - in helderheid instelbare - display waaruit een waslijst aan informatie is af te lezen. Naast snelheid is een dubbele tripmeter, versnellingsindicator, koelvloeistoftemperatuur en buitentemperatuur meter, een verbruiksmeter en een klokje ondergebracht. Ook is een - in de automotive industrie al jaren ingeburgerde - vorstindicator voorzien, die oplicht zodra de buitentemperatuur het vriespunt benadert.
In hoeverre de fiets motorisch onderhanden is genomen zal de komende week pas blijken, als we met de fiets in Kroatië kunnen gaan rijden. Op de Amerikaanse website was wel te lezen dat de nieuwe V-Strom is voorzien van een nieuwe 32-bit ECU die bij moet dragen aan het verbeterde lage- en middengebied, een liniaire gasrespons en lagere emissieuitstoot, dubbele iridium bogies voor een meer efficiënte verbranding en een hogere vermogensafgifte.
Net als de huidige V-Strom is het nieuwe model voorzien van een twin-spar aluminium frame en aluminium achterbrug, een 43 mm telescoop voorvork waarvan de veervoorspanning instelbaar is en een link-type achtershock waarvan veervoorspanning en uitgaande demping kan worden afgesteld. Ook het 19" voorwiel en 17" achterwiel zijn qua maatvoering hetzelfde bebleven. Remmen doet de 2012 V-Strom dankzij dubbele 310 mm schijven voor en een enkele 260 mm schijf achter, en ook ABS mocht bij de nieuwe fiets niet ontbreken.
Motor | |
Type | 4 takt V-twin |
Koelsysteem | Vloeistof gekoeld |
Cilinderinhoud | 645cc |
Boring x slag | 81x62,6mm |
Compressieverhouding | 11,2:1 |
Klepaandrijving | DOHC |
Ontsteking | Digitaal transistor, 2 bougies per cilinder |
Starter | Elektrisch |
Benzinetoevoer | Benzine-injectie, 10-gats injector |
Smering | Wet sump |
Vermogen (opgave) | n.b. |
Koppel (opgave) | n.b. |
Transmissie | |
Aantal versnellingen | 6 Constant mesh |
Primaire reductie | tandwielen |
Finale reductie | Ketting |
Koppeling | Nat, meervoudige platen |
Chassis | |
Frame | Aluminium Twin-spar |
Wielbasis | 1.560 mm |
Balhoofdhoek | 26° |
Naloop | 110 mm |
Vering voor | 43 mm right side up, veervoorspanning instelbaar |
Vering achter | Link-type, veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar |
Veerweg voor | n.b. |
Veerweg achter | n.b. |
Voorrem | dubbele 310 mm schijf, ABS |
Achterrem | enkele 260 mm schijf, ABS |
Voorband | 110/80 R19" |
Achterband | 150/70 R17" |
Afmetingen | |
Lengte | 2.290 mm |
Breedte | 835 mm |
Hoogte | 1.405 mm |
Zadelhoogte | 835 mm |
Gewicht | 214 kg rijklaar |
Tankinhoud | 20 liter |
Reserve | n.b. |
gegevens | |
Klein rijbewijs | n.b. |
Garantie | 3 jaar |
Adviesprijs NL | n.b. |
Adviesprijs BE | n.b. |
Importeur NL | BV Nimag |
Telefoon: 0347-349749 | |
Fax: 0347-34 97 00 | |
www.suzuki.nl |
Bedankt voor de tip Armand