Suzuki Recursion: concept voor de Tokyo Motor Show
Waar in de automotive industrie turbo’s -zeker bij dieselmotoren- gemeengoed zijn, waren de turbo aangedreven motoren in het verleden geen lang leven beschoren. Honda deed misschien nog wel de dapperste poging met de CX500 Turbo, waarbij het woord Turbo op de kuip in spiegelbeeld was geplaatst, om automobilisten in hun binnenspiegel meteen te imponeren.
De turbo aandrijving bleek in hoogtoerige motorfietsen echter geen succes, vanwege het vertragingseffect dat door de turbo ontstaat. In dertig jaar heeft de tijd echter niet stilgestaan, waardoor de huidige generatie turbo’s behoorlijk zijn geperfectioneerd.
Voordeel van een turbo aandrijving is dat lucht met overdruk in de cilinder wordt geperst, en meer lucht in de cilinder betekent dat er meer benzine kan worden geïnjecteerd en er dus meer vermogen kan worden geproduceerd. Hierdoor kan óf het vermogen aanzienlijk worden vergroot, óf de cilinderinhoud met behoud van vermogen aanzienlijk verkleind.
Voor diegenen die het principe van een Turbo niet kennen, nog even in een notendop: met een turbo wordt overdruk gecreëerd om de cilinders met lucht te vullen. In de uitlaat is een schoepenwiel geplaatst, op die as is een tweede schoepenwiel gemonteerd dat in het inlaattraject zit. De uitlaatlucht drijft het schoepenwiel aan, dat op zijn beurt dus de inlaatlucht richting cilinders gaat duwen.
Nadeel van een Turbo is dat de warme uitlaatlucht ook de inlaatlucht verwarmd, waardoor deze uitzet en er dus effectief minder lucht in de cilinder kan worden geperst. Een probleem dat kan worden ondervangen door een intercooler toe te passen.
Volgens Suzuki heeft de Recursion het vermogen van een motor met grote cilinderinhoud en de stuureigenschappen en het benzineverbruik van een middenklasser. De Recursion moet - zoals de naam zegt - de elementaire basis van motorplezier in alle facetten weer doen herleven.