Suzuki patenteert Hybride motorfiets
Toegegeven, het zijn slechts patenten die zijn aangevraagd en op korte termijn hoeven we er nog niets van te verwachten, maar dat bij Suzuki weer innovatief wordt nagedacht ligt wel in lijn met het vijfjarenplan waar Motorfreaks recent al over wist te publiceren.
Volgens het patent is de elektromotor achter de cilinderbank geplaatst en kan deze worden gebruikt voor volledige elektrische aandrijving en als ondersteuning van de vierinlijn. Als alleen van het vermogen van de verbrandingsmotor gebruik wordt gemaakt verandert de elektromotor in een generator en kan het accupakket worden geladen.
De transmissie is semi-automatisch, waarbij nog wel gebruik van een schakelpook wordt gemaakt, welke de versnellingsbak elektronisch bedient - net als Aprilia dat met de Mana 850 heeft gedaan. Het accupakket voor de elektrische aandrijving is onder het zadel aangebracht.
Verantwoordelijk binnen Suzuki voor het patent is Koichi Tanaka, die eerder al patenten voor Suzuki uitewerkte, waaronder motorblokken voor supersports en lucht inlaatsystemen.