Zoeken

Suzuki onthult V-Strom 1000

23 september 2013
Een klein jaar na z'n onthulling op de Intermot in Keulen heeft Suzuki de langverwachte nieuwe V-Strom 1000 gepresenteerd. Waar de concurrentie aardig richting de 150 pk begint te gaan heeft Suzuki met de nieuwe V-Strom 1000 voor een andere tactiek gekozen: vasthouden aan het bestaande concept, maar dan op alle vlakken verbeterd.

Suzuki V-Strom 1000 2014

Een kleine honderdnegentigduizend (187.000 om exact te zijn) V-Strom's heeft Suzuki aan de man gebracht sinds de lancering van het model alweer elf jaar geleden in 2002. Was de V-Strom 1000 in het eerste jaar meteen een regelrecht verkoopsucces, sinds de lancering van het 650 model werd de dikke duizend door dat kleine model volledig overschaduwd. In 2008 werd het model in Europa van de markt gehaald als gevolg van de invoering van de Euro 3 emissienorm, maaSuzuki V-Strom 1000 2014
Suzuki V-Strom 1000 2014 Suzuki V-Strom 1000 2014
r bleef buiten Europa nog wel op kleine schaal leverbaar.

Nadat door Suzuki enkele jaren geleden de vernieuwde V-Strom 650 werd onthuld ging in de wandelgang al het gerucht dat ook aan een vernieuwde versie van de V-Strom 1000 zou worden gewerkt, maar het zou duren tot de Intermot in Keulen verleden jaar voordat het nieuwe model door Suzuki officieel zou worden gepresenteerd. Volgens Suzuki betrof het geen productiemodel maar een prototype, hoewel we op het oog geen verschillen tussen beide modellen kunnen ontdekken.

Volgens Suzuki is de 2014 V-Strom 1000 van de grond af aan opnieuw ontworpen, met als doel een ideale toermachine te ontwerpen die ervaren motorrijders tevreden moet stellen. De fiets wordt aangedreven door hetzelfde motorblok als z'n voorganger, maar waarbij zo'n beetje alle onderdelen onder de loep zijn genomen. Om te beginnen is de cilinderinhoud naar 1.037 cc vergroot door de zuigerdiameter met 2 mm te vergroten. Volgens Suzuki heeft dit niet tot een gewichtstoename geleid, ondanks dat de zuiger een gelijke sterkte heeft. Verder zijn de zuigerveren, pistonpennen, drijfstangen, krukas, cilinderkoppen, dynamo, vliegwiel, (slipper assist) koppeling, (dubbele) bougies en het tandwiel van de zesde versnelling vernieuwd.

Suzuki V-Strom 1000 2014

De verbeteringen aan het nieuwe motorblok hebben echter niet tot een exorbitante toename van het vermogen geleid: de 2014 V-Strom 1000 wordt opgegeven voor een vermogen van 74 kW, ofwel 100 pk bij 8.000 toeren en een koppel van 103 Nm wat al bij 4.000 toeren per minuut wordt afgegeven. GSuzuki V-Strom 1000 2014een schrikbarende cijfers dus: het oude blok leverde al 72 kW (97 pk) vermogen en een koppel van 101 Nm, hoewel dat laatste wel bij een veel hoger toerental van 6.400 toeren werd vrijgegeven. Volgens Suzuki hebben de vernieuwingen vooral de interne wrijvingen verminderd en is het blok daardoor een flink stuk zuiniger geworden. Suzuki claimt met de nieuwe V-Strom 1000 een verbruik van 1:20,9, waar dat bij z'n voorganger 1:18 was.

Geheel volgens hedendaagse trend heeft Suzuki wel volop elektronica toegepast: zo is de 2014 V-Strom van een elektronisch gestuurde dubbele vlinderklep, een in 3 standen instelbare tractiecontrole en drie verschillende rijmodi voorzien. Ook heeft Suzuki een Slipper Assist koppeling toegepast, wat in een notendop een speciaal ontwikkelde antihop koppeling is die beduidend lichter te bedienen is. Volgens Suzuki is door de vernieuwingen flink wat aan gewicht bespaard. Ook wat betreft de koeling, die dankzij het nu ontbreken van een oliekoeler anderhalve kilo lichter is. Het uitlaatsysteem is nu enkelzijdig uitgevoerd en volgens Suzuki bijna 5 kilo lichter.

Suzuki V-Strom 1000 2014

Ten opzichte van z'n voorganger is de wielbasis met 20 mm verlengd naar nu 1.555 mm, wat voor rekening van de extra lange achterbrug komt. Om de motor flitsend(er) te laten sturen is de balhoofdhoek juist een graad verkleind naar nu 25,5° en de naloop op 109 mm (was 111 mm) gezet. Net als z'n voorganger is de 2014 V-Strom 1000 van een 19" voorwiel voorzien, dat nu 10-spaaks is uitgevoerd. ZSuzuki V-Strom 1000 2014owel de 43 KYP upside down als de KYB monoshock zijn volledig instelbaar. De nieuwe V-Strom 1000 wordt opgegeven voor een rijklaar gewicht van 228 kilo, wat niet extreem veel lichter is dan het oude model, maar daar staat tegenover dat de fiets naast alle elektronica bijvoorbeeld ook standaard met radiale Tokico 4-zuiger Mono-block remklauwen met Bosch ABS is uitgerust.

Hoewel de nieuwe V-Strom 1000 geen spraakmakende cijfers heeft, moet de fiets een ervaren motorrijder volgens Suzuki wel degelijk aan zullen spreken. Nu weten we uit ervaring dat cijfers op papier lang niet altijd zaligmakend zijn, en dat de V-Strom een flinke schare trouwe liefhebbers kent, maar of dat voldoende zal zijn zal moeten blijken tijdens de introductie van het model, die voor eind dit jaar te verwachten is.

Suzuki V-Strom 1000 2014 Suzuki V-Strom 1000 2014