Suzuki onthult prototype GSX-R1000
De nieuwe GSX-R1000 moet Suzuki weer helemaal terug gaan brengen naar de top van het 1.000cc Supersport segment. Tijdens de presentatie van het prototype werd de fiets dan ook van a tot z bewierookt. Volgens Suzuki is de nieuwe GSX-R1000 de krachtigste, snelst accelererende en s
choonste GSX-R ooit gebouwd. Daarnaast moet het ook de meest compacte, meest aërodynamische en de best sturende GSX-R1000 ooit zijn, met een soepele gasrespons en een efficiëntere vulling van de cilinders.
Volgens Suzuki is het nieuwe topvermogen niet ten koste van de bottompower gegaan. Om dit doel te bereiken is MotoGP technologie gebruikt in wat Suzuki een 'Broad Power System' noemt. Dit is een combinatie van Suzuki Racing VVT (SR-VVT), Suzuki Racing Finger Follower Valve Train, Suzuki Exhaust Tuning-Alpha (SET-A) en Suzuki Top Feed Injector (S-TFI). De SR-VVT is een variabel kleptiming systeem, wat we al kennen van de 1400 GTR en Multistrada 1200.
Uiteraard is ook bij de nieuwe GSX-R1000 elektronica troef. Suzuki spreekt zelf van een extreem effectief elektronisch motormanagement waar geen hogere wiskunde voor is vereist - en niet constant door een team van computer technici moet worden bijgesteld. Genoemd werden een 10-standen instelbare tractie controle, de bekende S-DMS Suzuki Drive Mode Selector, een elektronisch geregeld ABS, een quickshifter met auto-blipper en launch control.
Voor wat de vering betreft is bij Suzuki de keuze op dezelfde onderdelen gevallen die dit jaar hun primeur hebben gemaakt in de nieuwe ZX-10R. Aan de voorkant is een Showa BFF Balance Free Front toegepast, aan de achterkant Showa's Balance Free Rear Cushion Lite. Net als de huidige GSX-R heeft ook de zesde generatie Brembo remmen met ABS.