Suzuki onthult 2017 GSX-R1000, eindelijk
En daarmee hebben we er meteen twee, in de vorm van een gewone en een R versie, met wat extra bling hier en daar. Waar hebben we het over: voor de nieuwe GSX-R heeft Suzuki het hele pakket opnieuw uitgedokterd: blok, frame, remmen, geometrie en elektronica, alles is in één pakket samengevoegd tot een resultaat wat volgens eigen zeggen beter loopt, beter stuurt en beter stopt. Knap samengevat, maar het betekent dus gewoon: alles is beter.
Daarvoor is wel héél erg veel gedaan. We zullen nog eens in detail alles uitwerken, maar laten we alvast de belangrijke punten aanhalen. We hebben nieuw ontworpen verbrandingskamers, titanium uitlaatklepen met aangepaste diameter. De powerband is breder gemaakt voor zowel onderin als bovenin winst, maar dat gaf een uitdaging. Om dat op te lossen heeft men de variabele kleptiming toegepast die de GSX-RR MotoGP racer ook heeft.
De variabele kleptiming is een slim systeem in z’n eenvoud, afhankelijk van een serie kogeltjes die door centrifugaalkracht naar buiten gedrukt worden. Door de vorm van de kanalen waar ze doorheen lopen verdraait de inlaatnokkenas geleidelijk zodat er voor lage en hoge toeren een andere timing ontstaat. We kunnen ons voorstellen dat een slimme tuner hier nog naar hartenlust mee kan experimenteren. Het grootste voordeel van dit systeem is dat het nauwelijks extra gewicht oplevert en past in dezelfde ruimte als de nokkenasaandrijving nu al opneemt, waardoor het blok ook nergens groter of zwaarder hoeft te worden.
Daarnaast hebben we ride by wirde, verstelbare inlaatkelken en nog veel meer. Dat we een nieuw frame hebben ligt ook voor de hand, de slimmigheid komt zoals tegenwoordig gebruikelijk uit de elektronica. Aangezsien de vorige GSX-R nauwelijks elektronische hulpmiddelen had is hier een boel te winnen. Zo heeft ook Suuki nu een Inertial Measuring Unit die in alle richtingen meet wat de motor doet. Dit is gekoppeld aan de Drive Mode Selector en Traction Control, oftewel: we hebben bochten-ABS en tractie controle. Bovendien is die in tien standen instelbaar.
Ook op de GSX-R hebben we low RPM assist, een Susuki trucje dat je helpt bij het wegrijden door het toerental iets op te laten lopen bij wegrijden, zodat de motor minder snel afslaat zou je zelf vergeten genoeg gas te geven. Dat scheelt weer een boel schaamrood bij het verkeerslicht.
Wat nog veel gaver is, is Launch control, een extra’tje dat de R-versie alleen krijgt. Hierbij wordt een speciale mapping toegepast die het optimale toerental (en gasopening en al de rest) vasthoudt voor een zo snel mogelijke sprint. Enige wat jij hoeft te doen is het gas vol open houden en de koppeling op laten komen. Super hi tech en supervet als je naar de supermarkt rijdt. Ook alleen voor de R-versie is de quickshifter met autoblipper. Oftewel, op- en terugschakelen zonder koppeling. Dat kennen we al van andere merken en werkt fantastisch, dus een welkome toevoeging.
Het laatste wat de R-versie verschilt ten opzichte van de gewone GSX-R is de vering: voor de R heeft men de Showa Balance Free Fork genomen die ook in de Kawa ZX-10R zit, de standaardmotor krijgt een “gewone” BPF. Ook de achterschokbreker is chiquer met hi- en lowspeed instelling.
Voor de remmen heeft Suzuki nieuwe remmen gekocht bij Brembo, met zwarte monoblock klauwen en een combinatie van T-drive en conventionele ophanging van de schijven. Om het af te maken heeft de GSX-R voortaan een volledig LCD display met daarop de status van alle genoemde functies oproepbaar of direct afleesbaar.