Zoeken

Suzuki onthult 2015 RM-Z450 crosser

19 mei 2014
Suzuki heeft het afgelopen weekend de 2015 RM-Z450 crosser onthuld. De crosser, die is afgeleid van de fabriekscrossers die door Clement Desalle, Kevin Strijbos en James Steward in de MXGP, AMA Supercross en AMA Motocross worden gebruikt, is volgens Suzuki de meest radicaal gewijzigde productie crosser van de laatste tijd.

Suzuki 2015 RM-Z450

Waar sinds z’n lancering in 2005 de verbeteringen aan de RM-Z450 crosser vooral in het detail werden gezocht heeft Suzuki voor de 2015 versie het grondiger aangepakt door de motor van dezelfde cutting-edge innovaties als de fabriekscrossers te voorzien. Innovaties als de SHAC Suzuki Holeshot Assist Control. Ook is de crosser, die onderhuids op veel punten is aangepast, van Showa’s nieuwe SFF-AIR upside down voorvork voorzien.

Suzuki Holeshot Assist Control
Het SHAC systeem bestaat uit twee verschillende rijmodi die een rijder moeten helpen om sneller en efficiënter uit de startbokken weg te knallen. Voor harde oppervlakken en gladde condities bij het starthek heeft Suzuki de A-modus bedacht. In deze setting wordt te timing van de ontsteking aangepast om wielspin te reduceren en een soepele acceleratie te realiseren. Na 1.2 seconden - of wanneer je de derde versnelling selecteert - keert het systeem naar de normale ontsteking terug.

Als de omstandigheden aan het starthek beter zijn, er meer tractie is en daardoor agressiever kan worden gestart, dan is de B-modus de betere keus. In de B-modus wordt de ontsteking juist vervroegd, waardoor een directere gasrespons ontstaat en er sterker vanuit het starthek kan worden weggesprint. Na de start keert de SHAC automatisch naar de standaard mapping terug, hetzij 4,5 seconden na de start, hetzij als de 4e versnelling wordt geselecteerd of als het gas wordt dichtgedraaid. Uiteraard kan de SHAC bij de start ook worden uitgezet.

Suzuki 2015 RM-Z450

Showa SFF-AIR
Bij de 2015 versie van de RM-Z450 crosser heeft de Showa SFF-AIR upside down voorvork nu zijn debuut gemaakt, na dat het afgelopen jaar al bij de concurrentie te hebben gedaan. Voordeel van een luchtgeveerde voorvork is dat er minder onderdelen in de voorvork nodig zijn, waarmee alleen voor wat de spiraalveer betreft al 1.100 gram aan gewicht wordt gespaard. Hierdoor kon de diameter van de binnenpoot met 1 mm naar nu 49 mm worden vergroot.

Naast de nieuwe voorvork en het SHAC startsysteem is het ontwerp van het frame aangepast, waarbij zonder concessies aan de stijfheid te doen 4% aan gewicht is bespaard, de kickstart procedure verbeterd door onder andere een herzien decompressie systeem en een nieuwe tandwielverhouding van de kickstarter. Verder is de koeling verbeterd en moet de RM-Z450 nu dankzij een aangepaste versnellingsbak beter schakelen.