Suzuki GSX-S750 medio februari bij de dealer
We hebben d’r lang op moeten wachten, op de opvolger van de GSX750 die in 2011 door Suzuki op de markt werd gezet als opvolger van de GSR600, maar de naam GSR niet meer mocht dragen omdat die merknaam al door aan ander (auto)merk was vastgelegd. Door ‘m nu GSX-S750 te noemen heeft Suzuki bovendien meerdere vliegen in een klap geslagen: de waakhond van merknamen is tevree, de drie letters GSX zijn verweven in de geschiedenis van het Japanse merk én ’t zet ‘m lekker zicht naast grote broer GSX-S1000.
Goed, de nieuwe GSX-S750 dus, die als we Suzuki’s persinformatie mogen geloven het ultieme bochtenmonster moet zijn. Wordt nog een gezellige boel, want riep Triumph gisteren niet exact hetzelfde over hun nieuwe Street Triple familie? Opmerkelijk is dat Suzuki trouw is gebleven aan het zevenenhalf concept, waar de concurrentie z’n cilinderinhoud flink heeft vergroot.
De 2017 GSX-S750 biedt volgens Suzuki de perfecte balans tussen sportiviteit en rijgemak, dankzij het vernieuwde motorblok dat, zo zegt Suzuki, een riant vermogen en een breed uitgesmeerd koppel heeft. Voor zover je bij 114 pk over riant spreken kunt. Dankzij een nieuw inlaattraject moet z’n lineaire acceleratie vergezeld gaan van een adembenemend inlaatgeluid.
Ten opzichte van z’n voorganger, die het met 106 paardenkrachten moest doen, is het natuurlijk wel een wezenlijk verschil. Daar komt nog bij dat Suzuki nu ook bij de zevenenhalf 3-standen tractie controle heeft toegepast, zoals we die al kennen van de GSX-S1000(F). Ook het Easy Start System en Low RPM Assist hebben hun weg gevonden naar de GSX-S750.
Naast blauw/zwart en rood is de GSX-S750 ook leverbaar als gelimiteerde 'Z'-versie. Deze exclusieve uitvoering is te herkennen aan z’n matzwarte voorvork en uitlaat, en Eeen speciale wielstriping. Beide versies zijn vanaf medio februari verkrijgbaar bij je Suzuki dealer. De GSX-S750 kost rijklaar: € 9.099,-, voor de Limited Edition GSX-S750Z moet € 9.299,- worden neergelegd.