Suzuki GSX-S1000 en GSX-S1000F: Street Sport
Toen enkele maanden geleden de eerste gedetailleerde foto’s waren uitgelekt van Suzuki’s langverwachte Naked 1000 waren we met stomheid geslagen dat Suzuki de motor niet GSR1000, maar GSX-S1000 had genoemd. Op de Intermot werd duidelijk waarom Suzuki voor die nieuwe naamstelling is gegaan: de letters GSX zijn bij Suzuki synoniem geworden voor de sportieve modellen-range.
Top of the Bill is de GSX-RR, de MotoGP racer waarmee Suzuki het volgend jaar naar de MotoGP terugkeert. Daaronder staan de GSX, GSX-S en GSX-R modellen, die respectievelijk voor Sport Standard, Street Sport en Supersport staan. De GSX-S1000 en GSX-S1000F zijn technisch gezien identiek, het verschil zit ‘m puur in de stroomlijn waarmee de F versie is aangekleed.
Voor wat betreft het kloppend hart van de GSX-S1000(F) heeft Suzuki de perfecte keuze gemaakt: niet het blok van de laatste versie GSX-R, maar het legendarische blok van de K5, dat door GSX-R liefhebbers tot op de dag van vandaag als het allerbeste GSX-R motorblok wordt gezien. Geen blok dat van onderuit zó bullig was als de GSX-R K5. Precies dát is voor Suzuki ook de reden geweest om het K5 motorblok als uitgangspunt van beide GSX-S’en te nemen.
Uiteraard zijn inwendig de nodige aanpassingen gedaan, enerzijds om het karakter beter bij de Street Sport te laten passen en anderzijds om de motor te laten voldoen aan de huidige Euro 3 norm. Zo heeft Suzuki de 44 mm SDTV (Suzuki Dual Throttle Valve) inlaatkelken overgenomen van het K7 model en zijn tiengaats injectoren toegepast. De benzine-injectie werkt met een zuurstof feedback systeem en druksensor voor een zo efficient mogelijke drukvulling en om aan Euro 3 te voldoen. Uiteraard zijn daarvoor ook de vorm van airbox en luchtfilter, evenals het vier-in-een uitlaatsysteem aangepast.
Om het hoofd koel te houden heeft Suzuki een nieuwe radiateur voorzien die rond is gevormd en in het geval van de naakte variant aan de zijkanten van scoops is voorzien om rijwind richting de radiateur te geleiden. De forse oliekoeler van de GSX-R heeft plaats gemaakt voor een veel subtieler vloeistofgekoeld exemplaar dat voor het oliefilter is geplaatst. De compacte oliekoeler heeft meer ruimte voor het uitlaatsysteem gecreëerd.
Waar we op voorhand de D-Mode Selector hadden verwacht, heeft Suzuki er toch voor gekozen om de GSX-S niet van verschillende rijmodi te voorzien. Daarvoor in d
Nieuw compleet digitaal display. De selectieknop kennen we al van de V-Strom 1000
Naakt zijn ze allebei identiek
Vanuit deze hoek zijn de naked en de F niet van elkaar te onderscheidene plaats heeft Suzuki wél tractiecontrole toegepast zoals die het afgelopen jaar voor het eerst op de V-Strom 1000 is geïntroduceerd. De tractiecontrole heeft 3 verschillende settings en kan daarnaast ook worden uitgezet.
Voor het eerst heeft Suzuki nu ook een volledig digitaal display voorzien, waaruit een waslijst aan informatie is op te roepen, waaronder -uiteraard- snelheid en toerental, tripmeters, versnellingsindicator, een klokje en verbruiksmeters voor actueel en gemiddeld verbruik en nog resterende kilometers. In de ‘blokjes’ toerenteller is nog een leuke gadget ingebouwd, het heeft namelijk een “Peak-Hold” functie die het piektoerental toont als de motor in toeren daalt - bijvoorbeeld wanneer er wordt opgeschakeld.
Suzuki heeft de GSX-S ook van een nieuw Suzuki Easy Start systeem voorzien, wat betekent dat bij het starten één druk op de startknop voldoende is om het startproces in gang te zetten. Nu kennen we dit systeem uit het verleden al van enkele Ducati en alle Moto Morini modellen van na de wederopstanding in 2006, maar wat het bij deze Suzuki’s interessant maakt is dat dankzij het nieuwe systeem het irritante inknijpen van de koppeling eindelijk tot het verleden hoort.
Het rijwielgedeelte van de GSX-S1000(F) bestaat uit een aluminium twin-spar frame, dat op het oog erg veel overeenkomsten met het frame van de K7 lijkt te hebben, maar volgens Suzuki toch volledig nieuw is ontwikkeld. Suzuki claimt dat het frame zelfs lichter dan dat van de huidige GSX-R1000 is. D
Naakt, of aangekleed. Zegt het maar...e aluminium achterbrug is daarentegen wél direct overgenomen van de huidige GSX-R.
De wielbasis heeft Suzuki nog niet bekend gemaakt, evenals het vermogen gewicht waarnaar het op dit moment nog gissen is, wel weten we dat de GSX-S een balhoofdhoek van 25°, een naloop van 100 mm en een zithoogte van 815 mm heeft. Aan de voorkant is een volledig instelbare 43 mm Kayaba upside down toegepast, terwijl de achterkant middels een link-type monoshock is afgeveerd. Van de achtershock kan de veervoorspanning en de uitgaande demping worden aangepast. Uiteraard zijn de GSX-S’en van Brembo monoblocks in combinatie met Bosch ABS voorzien.
De GSX-S1000 en GSX-S1000F zullen in het voorjaar van 2015 worden gelanceerd, hoeveel de motoren gaan kosten is nog niet bekend.