Zoeken

Suzuki GSX-R250 onthuld in patenten

5 augustus 2016
Suzuki gaat haar supersport familie aan de onderkant uitbreiden met een nieuwe GSX-R250. Onze Australische collega's van Australian Motorcyclenews wisten de hand te leggen op patenten die Suzuki voor het kleintje Supersport heeft aangevraagd.

We roepen het al langer, de groeimarkt in het Supersport segment zit 'm vooral aan de onderkant van het segment. In Europa dankzij het nieuwe A2 rijbewijs, waar de 300 tot 400cc een- of tweecilinder motoren perfect binnen passen, maar ook in de Verenigde Staten en Azië is er een enorme vraag naar lichte motorfietsen.

Kawasaki pakte als eerste de handschoen op en lanceerde de Ninja 300, die in Azië als Ninja 250 op de markt werd gezet, Yamaha volgde met de YZF-R3 (in Azië als R25), KTM heeft de RC390 (RC200 voor Azië) en Honda heeft recentelijk nog in Indonesië een compleet nieuwe CBR250RR gelanceerd, die naar alle waarschijnlijkheid in Europa als CBR300RR op de markt zal worden gezet.

Als laatste van de Japanners gaat Suzuki zich nu ook in de strijd om het kleintje Supersport mengen, zo blijkt uit patenten die Suzuki voor de GSX-R250 heeft aangevraagd. Hoewel het slechts patentschetsen zijn heeft het uiterlijk veel overeenkomsten met de huidige GSX-R1000, en dat is zeker niet slecht. Daar staat tegenover dat de gewone telescoop voorvork, de simpel ogende remmen en de eenvoudige stalen achterbrug doen vermoeden dat de GSX-R250 vooral een budget Supersport is.

Wat aandrijving betreft heeft Suzuki momenteel al een 250cc paralleltwin motorblok, dat dienst doet in de GW250 Inazuma en het is niet ondenkbaar dat Suzuki ditzelfde motorblok in de GSX-R250 zal gaan monteren. Het is echter wel te hopen dat Suzuki de tweecilinder dan wel onderhanden heeft genomen, want met 24 pk komt dat blok minimaal 15 pk tekort ten opzichte van de concurrentie.

Bron: AMCN