Suzuki gaat V-Strom 250 op de markt zetten
Dat de jeugd de toekomst heeft zijn de meeste fabrikanten zich inmiddels -gelukkig- wel van doordrongen, aan alle kanten wordt volop geïnvesteerd in lichte motoren die geschikt zijn voor het A1 en A2 rijbewijs. De Kawasaki Z250SL/Z300, Yamaha MT-125/MT-03, Honda CBR300R, KTM 125/200/390 Duke en RC125/200/390, BMW G310R en op de Intermot gelanceerde GSX-R125 zijn daar sprekende voorbeelden van.
Daarnaast wordt in de wandelgangen al jaren gefluisterd over een KTM 390 Adventure en is in het wild al een G310GS gespot, en daar sluit het op de CIMA in Chongqing Suzuki V-Strom 250 Concept naadloos bij aan. Het ‘allroad’ segment is sinds de crisis enorm gegroeid en daarmee ontstaat automatisch een behoefte aan de onderkant van de markt.
Het in China gepresenteerde conceptmodel wordt aangedreven door dezelfde paralleltwin als de GSX-R250 en heeft wat styling betreft veel gelijkenis met de nieuwe V-Strom 650 en V-Strom 1000. De motor heeft een zithoogte van 790 mm en een benzinetank van 15 liter. Meer dan dat is niet bekend gemaakt.
Het zal ons niet verbazen als dit Concept model over anderhalve week op de EICMA in Milaan te zien zal zijn, niet in de laatste plaats om te polsen of er in Europa inderdaad een behoefte is aan een ‘kleintje’ V-Strom. Bovendien heeft de Nederlandse importeur bevestigd dat er vanuit die hoek (als in: A2 rijbewijs) de komende jaren flink wat nieuws te verwachten is.
Van ons mag ‘ie komen, hoe groter het aanbod op de markt voor het A2 rijbewijs, hoe interessanter het voor de jeugd wordt om het motorrijbewijs al op jonge leeftijd te gaan halen.