Suter MMX500: 195 pk tweetakt racer
Met het vergroten van de cilinderinhoud van viertakt machines naar 990cc werd het einde van het tweetakt tijdperk ingeluid. In het eerste jaar van de MotoGP stonden weliswaar nog tweetakten aan de start, maar die bleken geen partij meer voor de sterkere viertakten met bijna dubbel zoveel cilinderinhoud te zijn.
De tweetakt racer is echter nog steeds populair en in steeds meer classic race events komen de oude tweetakten van weleer aan de start, bereden door de coureurs van weleer. Het dit jaar voor het eerst georganiseerde World GP Bike Legends, dat uit moet groeien tot een mondiaal kampioenschap, legde echter de problemen bloot: voor de oude 500cc tweetakt racers zijn geen onderdelen meer te krijgen, waardoor de huidige eigenaren liever niet zien dat er nog écht mee wordt geracet.
Promotor Nick Wigley wil geen replica’s op de startgrid van zijn Legends events, maar verschillende verzamelaars gaven tijdens het event al aan dat het beschikbaar stellen van hun machines eenmalig was. Een parade van pak ‘m beet vijf ronden oké, maar racen no way, ook niet als het een ‘gentlemen’s race’ is. Een parade van de oude racers in combinatie met een race met tweetakt replica’s zou volgens velen een goed compromis zijn.
Het Zwitserse Suter, dat een behoorlijk vinger in de pap heeft in de Moto2 met een rijwielgedeelte en de Suter-koppeling in het CBR600RR motorblok, speelt hier perfect op in met de MMX500 tweetakt racer. Dat de V4 een cilinderinhoud van 576cc uit een boring x slag van 56 58,5 mm haalt zal niemand wakker van liggen en gespoten in de racekleuren van weleer is vanaf de tribune het verschil met het origineel amper te zien.
De MMX500 heeft volgens Suter een topvermogen van 195 pk bij 13.000 toeren en dat is ongeveer op het niveau van de 500cc racers aan het einde van hun tijdperk. Tel daar het gewicht van slechts 127 kilo bij op en je hebt de meest extreme racer die je momenteel voor geld kopen kunt.
Slechts 99 zullen er van de MMX500 worden gemaakt, voor het prijskaartje van 120.000 Zwitserse Frank, wat bij de huidige koers net geen € 110.000 is. Dat is een stuk goedkoper (en exclusiever) dan Honda’s RC213V-S, en bovendien kun je ook als team eigenaar instappen en je eigen idool van vroeger erop laten racen tijdens toekomstige World GP Bike Legends events.
Technische specificaties
Motor | |
Type | V4 tweetakt met dubbele, tegengesteld draaiende krukas |
Koelsysteem | Vloeistofkoeling |
Cilinderinhoud | 576 cc |
Boring x slag | 56 x 58,5 mm |
Benzinetoevoer | elektronische benzine-injectie, 4 gasklephuizen, 4 carbon inlaatmembranen |
Uitlaat | Akrapovic met dubbele uitlaatklep, elektronisch gestuurd |
maximum vermogen | 195 pk |
maximum toerental | 13.000 tpm |
Transmissie | |
Aantal versnellingen | 6, cassettebox |
Eindoverbrenging | O-ring ketting |
Koppeling | droge meerplaten SuterClutch antihop |
Chassis | |
Frame | CNC aluminium twinspar frame, balhoofdoek, wielbasis, rijpositie en hoogte instelbaa |
Vering voor | Öhlins, volledig instelbaar |
Vering achter | Instelbare CNC aluminum achterbrug met volledig instelbare Öhliins monoshock, verschillende linksystemen |
Voorrem | Dubbele dubbelschijf 230 mm, Brembo radiale 4-zuiger remklauw |
Achterrem | Enkele schijf 218 mm, Brembo 2-zuiger remklauw |
Voorwiel | 17 x 3.75 OZ (magnesium of aluminium) |
Achterwiel | 17 x 6.0 OZ (magnesium of aluminium) |
Voorband | 125/75 R 17" |
Achterband | 205/75 R 17" |
Tank | Carbon, ingebouwde benzinepomp |
Kuip/zit | Carbon |
Data Recording | 2D (optioneel) |
Prijs | CHF 120.000 |
website | suter500.com |