Ronax onthult Ronax 500
Een gele motorhoes en het getal 46 als productieaantal was voor Rotax begin dit jaar voldoende om in één klap in het spotlicht te staan. Behalve een kreet dat het een indrukwekkende motor zou zijn die door een legendarische 500cc tweetakt zou worden aangedreven hield Rotax haar lippen stijf op elkaar. Het was gissen wat zich onder de motorhoes bevond, maar het silhouet leek verdomd veel op de NSR500, de tweetakt Gr
and Prix racer die in 2002 voor het laatst werd ingezet.
Een straatlegale versie van de NSR500 is de Ronax 500 niet, maar dat met de fiets verdomd goed naar Honda is gekeken staat buiten kijf. De Ronax 500 wordt -de naam zegt het al- aangedreven door een 499cc 80° V4 tweetakt motor die van twee tegengesteld roterende krukassen, een cassette type versnellingsbak en benzine injectie is voorzien.
De Ronax 500 wordt opgegeven voor een vermogen van 160 pk, wat een flink stuk minder dan de dik 200 pk van de NSR mag zijn, maar op z’n zachtst gezegd nog altijd best potent is voor een tweetakt machine. Om het vermogen te kunnen beteugelen is de motor van twee rijmodi voorzien: Sport en Rain, die waarschijnlijk geen uitleg behoeven.
Potent is echter ook de prijs, de Rotax 500 gaat voor € 100.000 over de toonbank. Exclusief B.T.W. Exclusief transportkosten. Tel daar de Nederlandse BPM bij op en je hebt er in sommige delen van het land een aardig woonhuis voor. Voor dat geld krijg je wel een zeer exclusieve machine, waarvan er maar 46 zullen worden gemaakt.