Roland Sands Design Kawasaki KH9 ZX-6R
Sommige mensen beginnen het nieuwe jaar met goede voornemens, terwijl anderen het nieuwe jaar met een grote knal willen beginnen. In de laatste categorie valt de Amerikaanse eigenaar van een 2011 ZX-6R die Roland Sands opdracht gaf zijn splinternieuwe motor een complete make-over te geven.
Dat de motor door RSD (Roland Sands Design) van top tot teen onderhanden werd genomen is de foto's van de tot KH9 gedoopte fiets duidelijk af te lezen. Om te beginnen werd de standaard achterbrug vervangen door een fraai uit buisframe opgebouwd exemplaar en werd de motor van alle overbodige 'prullaria' ontdaan. Daarnaast werd de motor voorzien van flink wat aftermarket spullen en werd voor wat betreft het spuitwerk een beroep gedaan op custom spuitwerk specialist Chris Wood van Airtrix.
Motorisch is de KH9 onderhanden genomen door toepassing van Two Brothers Racing 'Juice Box Pro' benzine-injectie, een K&N luchtfilter en een Two Brothers Racing 4-2-1 uitlaatsyteem met handgemaakte RSD dubbele einddempers, die -had je het anders verwacht- verre van straatlegaal zijn.
De lange lijst met aanpassingen omvat onder andere RSD Boss wielen, een enkele 330 mm RSD Boss remschijf met PM Radiaal gemonteerde 125x4 remklauw, Spiegler remleidingen, Attack Performance remschakelset, Attack Performance kroonplaten, Attack Performance clip-ons en een Vortex Racing rem- en koppelingshandle. Voor wat betreft de vering is in de voorvork een Öhlins 30mm cartridge kit gemonteerd, terwijl de achterschokbreker is vervangen door een Öhlins achtershock met geïntegreerde preload adjuster.
Volgens RSD was deze KH9 één van die projecten waarvan met pijn in het hart afscheid moest worden genomen, en dat kunnen we ons gezien het eindresultaat goed voorstellen.