Zoeken

Roehr eSuperbike: 's werelds eerste elektrische 'superbike'

17 juli 2010

Slechts enkele dagen nadat Roehr de eerste beelden van haar eerste elektrische motorfiets, de eRoehr, had vrijgegeven heeft de fabriek de drie modellen op haar eigen website gelanceerd. Maar of dit is waar de wereld op zat te wachten?

eRoehr_1.jpg

Toegegeven, ze hebben wel hun woord gehouden bij Roehr. Nog deze zomer zouden de drie elektrische motoren worden gelanceerd, en dat is wat de Amerikanen gisteren precies hebben gedaan.

Zo spraakmakend als Roehr's 180 pk sterke 1250sc echter was, zo teleurstellend is in onze ogen deze eSuperbike. De motor werd ontwikkeld rondom het rijwielgedeelte van een Hyusong en dat is de fiets duidelijk af te lezen. Een overdaad aan plastic kuipwerk geeft de motor een nogal plompe uitstraling, om maar niet te spreken over het neusje wat té gemakkelijk van die Hyusong werd overgenomen. Alsof dát nog niet erg genoeg is, heeft Roehr om onduidelijke reden de motoren voorzien van een lager spec accupakket dan eerder aangegeven.

De eRoehr in drie versies worden uitgebracht. De eSupersport heeft een 5.8 kWh (was oorspronkelijk 6 kWh) LiFePo4 accu die een enkele 48 pk elektromotor aandrijft, De eSuperbike is uitgerust met een iets krachtigere 7.7 kWh (was 9.6 kWh) LiFePo4 accu die twee elektromotoren van samen 96 pk aandrijft. Het derde model is de eSuperbike RR, een duurdere variant op de eSuperbike die van betere vering en wielen is voorzien en daarmee 'ready to race' moet zijn.

Echt licht zijn de drie machines trouwens ook niet te noemen. De eSupersport is opgegeven voor 179 kilo, terwijl de eSuperbike zelfs 227 kilo op de schaal moet brengen. En dat hadden we toch écht heel anders verwacht.

eRoehr_2.jpgeRoehr_3.jpg

De eSupersport gaat in Amerika $16.965 kosten, de eSuperbike (die naast een dubbele electromotor tevens een Öhlins achtershock heeft) $27.595, terwijl de eSuperbike RR (die als extra een 43mm Öhlins voorvork, 320mm Brembo's, lichtere wielen en racespec banden heeft) $34.495 moet gaan kosten. En dat zijn zondermeer forse prijzen voor een motor die geeneens een écht spraakmakende specificaties heeft.