Polaris onthult Victory Empulse TT
Wat precies de verschillen zijn tussen de Brammo Empulse R en de 2016 Victory Empulse TT wordt in de door Polaris vrijgegeven persinformatie met geen woord gerapt, zelf houden ze het bij wat DNA dat de Empulse TT met de Empulse R deelt. Dus hebben we zelf maar de oude test van de Empulse R erbij gepakt, o
m een 10% zwaarder accupakket (van 9,31 naar 10,4 kWh), een smallere achterband (160/60 ZR 17” in plaats van 180/55 ZR 17”), een nieuw zadel en nieuwe transmissierubbers in het achterwiel.
Voor de rest staat hier gewoon een Brammo Empulse R. En dat betekent veel leuke dingen als een frame dat uit aluminium kokerprofiel is opgebouwd, een 43 mm volledig instelbare Marzocchi upside down en eveneens volledig instelbare Sachs monoshock en remmelarij uit huize Brembo.
De Empulse TT wordt aangedreven door permanent magneetmotor met een vermogen van 54 pk en een piekkoppel van 83 Nm, wat goed is voor een topsnelheid van dik boven de 100 mijl per uur (zelf tikten we met de Empulse R bijna 180 km/u aan). Dankzij het nu 10,4 kWh accupakket heeft de Empulse TT een range van tussen de 100 en 160 kilometer. Polaris claimt dat tijdens testen volgens de MIC (Motorcycle Industrie Council) bij stadsgebruik een range van 94 mijl (150 km) heeft gehaald, bij gecombineerd 70 mph snelweggebruik en stadsverkeer was dat nog 57 mijl (91 km). Met een Stage 2 lader is de accu in 3,9 uur weer volledig opgeladen.
Joshua Katt, Victory Electric Product Manager:
De Empulse TT is primair ontwikkeld als een elektrische motorfiets met het oog op sportiviteit. Met twee rijmodi om uit te kiezen - Eco en Sport - en de toepassing van een versnellingsbak is de Empulse TT een veelzijdige motor die voor een indrukwekkende sportieve rit, evenals dagelijks forenzen kan worden gebruikt.
Net als de Empulse R is ook de Empulse TT van een 5-versnellingsbak voorzien, waarvan de vrij tussen de tweede en derde versnelling is aangebracht. En dus heeft de fiets ook een koppeling, maar die hoeft alleen maar bij het schakelen te worden gebruikt. Nu was dat strikt genomen niet echt noodzakelijk geweest, omdat een elektromotor over het hele bereik zijn maximale koppel afgeeft, maar de Empulse is voor sportief g
ebruik bedoeld en daar hoort schakelen nu eenmaal bij. Terugschakelen regenereert trouwens stroom en geeft je bovendien een motorrem gevoel. Nadeel van de versnellingsbak is wel dat elke 10.000 km de olie moet worden ververst, wat een beetje afbreuk doet aan het onderhoudsvrije karakter van een elektrische fiets.Dat Polaris de elektrisch aangedreven motoren onder het merk Victory heeft ondergebracht is trouwens simpel te verklaren: Brammo concentreert zich nu alleen nog op elektrische aandrijvingen en voor wat de verkoop betreft kan van het Victory netwerk gebruik worden gemaakt. Of dat ook voor de Nederlandse markt geld kon door de Nederlandse Victory importeur niet worden bevestigd, de verantwoordelijke persoon is momenteel overzee voor de presentatie van de 2016 modellen, maar volgens de persoon die wij spraken ligt het wel in de lijn der verwachtingen.
In de Verenigde Staten is de prijs van de Victory Empulse TT op $19.999 gezet, $1.000 duurder dan de 'oude' Brammo Empulse R. Hoeveel de Victory Empulse TT in Nederland en België moet gaan kosten en vanaf wanneer de fiets leverbaar is, is nog niet bekend.