Pierobon trellis buizenframe voor 1199 Panigale
De Panigale is zondermeer het meest prestigieuze project dat door Ducati ooit op de markt is gezet. De 1200 superbike was vanaf zijn introductie in Abu Dhabi voor wat verkoopcijfers betreft een schot in de roos en ook in het Stock1000 kampioenschap deed de motor het niet onverdienstelijk.
De introductie van de raceversie in het WK Superbike bleek echter een heel ander verhaal. Op een enkele pole position en een enkel podium na kon het Alstare Ducati team dit jaar geen potten breken met de fiets uit Borgo Panigale en eindigde Ducati als c
onstructeur op een troosteloze laatste plaats van de vaste starters in het WK Superbike. Niet eerder had Ducati in dat prestigieuze wereldkampioenschap zó slecht gepresteerd.
Volgens Insiders ligt het probleem van de Panigale in het monocoque frame, dat bij de standaard versie uitstekend voldoet (waarmee de resultaten in de Stock1000 zijn verklaard), maar té stijf is als er meer vermogen uit het motorblok wordt gehaald. Hoe hoger het niveau, hoe belangrijker het is om een kleine mate van flex in het rijwielgedeelte te hebben, om betere feedback van de machine te krijgen.
Reden voor Pierobon om voor de Panigale een trellis buizenframe te ontwikkelen. Het frame is uit drie delen opgebouwd: een hoofdframe, een kuipframe en een subframe. Het hoofdframe vervangt de aluminium airbox annex balhoofd van de standaard fiets en is uit 28 mm buizen opgebouwd, dezelfde diameter als Pierobon voor andere frames heeft gebruikt. Het balhoofd is van excenters voorzien, waardoor de balhoofdhoek eenvoudig kan worden aangepast.
Doordat het hoofdframe tot aan het scharnierpunt van de achterbrug is doorgetrokken kan volgens Pierobon de positie van het motorblok - en daarmee de gewichtsverdeling- eenvoudig worden aangepast. Het subframe is aan het hoofdframe vastgeschroefd en dus niet zoals bij de standaard fiets aan de achterste cilinderkop.
Pierobon claimt dat alle nieuwe onderdelen hetzelfde gewicht op de weegschaal brengen als de te vervangen onderdelen, terwijl volgens computerberekeningen de stijfheid van het geheel in lijn moet liggen met andere trellis buizenframes. Of dat in de praktijk ook werkelijk zo is zal een uitgebreide testfase, die nu in de planning zit, uit moeten wijzen. Pas daarna zal de kit door Pierobon op de markt worden gezet.