Piaggio MP3 Yourban: sportief alternatief
Om een jonger en sportiever publiek aan te spreken heeft Piaggio haar populaire MP3 voor modeljaar 2011 uitgebreid met de MP3 Yourban, die in 125cc en 300cc versie op de markt zal worden gezet.
Een lekker ding waar we best wel eens een proefrit op zouden willen maken. Geld ook voor de MP3 Yourban trouwens.
Dat Piaggio met de MP3 een schot in de roos heeft gehad is niet te ontkennen. In de vier jaar dat de eigenzinnige driewiel scooter op de markt is gingen wereldwijd meer dan 80.000 exemplaren over de toonbank. Een van de nadelen, die wij zelf tijdens meerdere ontmoetingen met de MP3 ervaarden, was de beperkte topsnelheid en het relatief hoge verbruik, wat voornamelijk door het hoge gewicht van de scooter in de hand werd geholpen.
Daar moet met deze MP3 Yourban echter een einde aan zijn gekomen. De nieuwe scooter heeft niet alleen een behoorlijk sportievere uitstraling gekregen, maar is met een rijklaargewicht van 205 kilo beduidend lichter dan de gewone MP3. Met de MP3 Yourban hoopt Piaggio een jonger en sportiever publiek aan te spreken, dat op zoek is naar een flitsende scooter voor in de stad. Hetgeen alleen al uit de naam blijkt, die een samenvoeging van Youth en Urban is.
De rankere stroomlijn met nu meedraaiend bovendeel van het neusje geven de MP3 Yourban een hoog 'mini'scooter gehalte wat ongetwijfeld dat jongere publiek zal aanspreken. De fraaie two-tone (of moeten we zeggen, three-tone) kleurstelling waarbij de basiskleur wordt afgewisseld met matzwarte en aluminiumkleurige elementen dragen daar zondermeer hun steentje toe bij. Om nog maar te zwijgen van de veel slankere -fraai vormgegeven- achterkant.
De MP3 Yourban beschikt verder geheel volgens de hedendaagse trends LED stadsverlichting, een LED achterlicht en een uitgebreid display met analoge meters dat 's avonds blauw oplicht. Dat de MP3 Yourban er niet alleen flitsender uitziet maar ook nog eens flitsender stuurt blijkt uit de technische gegevens: de wielbasis is met 1.446 mm ruim 10 centimeter korter en aan de voorkant zijn iets grotere wielen van nu 13" gemonteerd. Dankzij het nieuwe kontje is nu onder het zadel ruimte voor twee integraalhelmen of een helm en een laptop, en ook het welbekende haakje om je boodschappentas aan op te hangen heeft Piaggio niet vergeten.
De 125 versie is goed voor een vermogen van 15 pk, terwijl de 300 nog zeven extra paarden ter beschikking heeft. Lijkt ons genoeg om je flitsend door de stad te sturen.