Piaggio lanceert nieuwe MP3 300
We kunnen ons haast niet voorstellen dat je de geschiedenis van de MP3 nog niet kent, maar vlug nog even het relaas van de driewieler in een notendop. De MP3 werd in 2006 door Piaggio gelanceerd en werd al snel als ideaal vervoersmiddel voor in de stad gezien. Mede dankzij een slimme Duitser die tot de ontdekking kwam dat door de spoorbreedte tot 465 mm te vergroten de driewieler voor rijbewijs B beschikbaar kwam. Sinds z’n lancering zijn er wereldwijd meer dan 150.000 MP3’s verkocht.
Met de invoering van het nieuwe gefaseerde rijbewijs heeft Brussel daar een stokje voor proberen te steken door voor dit soort driewielers het A rijbewijs verplicht te stellen, maar dat geldt dus alleen voor rijbewijzen die vanaf die datum zijn behaald. Voor het momenteel nog overgrote deel is de oude regeling van kracht en kan de MP3 LT - zoals officieel de versie met bredere spoorbreedte heet - met rijbewijs B worden gereden.
Terug naar deze MP3 300 ie ABS ASR, die dezelfde styling heeft gekregen als de 500cc versie die enkele maanden geleden in het hartje van Parijs werd gepresenteerd en dus over meer bagageruimte en een ruimere zit beschikt. De 300cc viertakt eencilinder wordt opgegeven voor een vermogen van 22,5 pk bij 7.500 toeren en een koppel van 23,2 Nm bij 6.500 toeren per minuut, wat genoeg moet zijn om vlot met het stadse verkeer mee te komen.
Zoals van Piaggio tegenwoordig te verwachten is, is ook deze MP3 300 met ABS en ASR uitgerust. Piaggio is de eerste fabrikant wereldwijd die een driewielscooter van deze veiligheidsopties heeft voorzien. Zeker in het hectische verkeer van Parijs bleek op klinkerwegen tractiecontrole geen overbodige luxe te zijn.
De nieuwe MP3 300 modellen zijn per direct te bestellen bij de officiële Piaggio-dealers. De vanafprijzen bedragen € 9.179,00 voor de MP3 Sport 300 LT ABS – 2014 en € 9.179,00 voor de MP3 Business 300 LT - ABS 2014.