Piaggio lanceert MP3 LT 300 ie Hybrid
Een jaar na de lancering van de MP3 125 Hybrid heeft Piaggio haar hybride technologie ook toegepast bij de recentelijk gelanceerde MP3 LT 300. In Parijs werd 's werelds tweede hybride motorscooter aan een select gezelschap wereldpers geintroduceerd.
Het zat er natuurlijk aan te komen. Met de lancering van de LT uitvoering van de vooral in de landen rond de middenlandse zee populaire MP3 had Piaggio een gouden zet gedaan. Voor het eerst konden automobilisten profiteren van de voordelen van een motorscooter, zonder daarvoor eerst naar de rijschool te hoeven gaan. Dat de hybride aandrijving, die het afgelopen jaar voor het eerst werd toegepast in de MP3 125 Hybrid, ook zijn weg zou gaan vinden naar de MP3 LT 300ie is daar weer het logische vervolg van.
Volgens Piaggio moet de nieuwe Hybrid goed zijn voor een brandstofverbruik van 2 liter op 100 kilometer, maar dat zeiden ze vorig jaar ook van de Hybrid 125 en die waarde wisten we begin dit jaar bij lange na niet te halen. We vragen ons ook sterk af of deze 300 LT het in dat opzicht beter zal doen.
Verhoudingsgewijs zal de 278cc ééncilinder het stukken makkelijker hebben dan de 125cc en daardoor relatief gezien economischer zal kunnen lopen (de Hybrid 125 zit je bijna continue volgas te rijden), maar nog steeds blijft het feit dat de MP3 Hybrid een zware motorscooter is en daardoor een slechter brandstofverbruik heeft dan conventionele motorscooters.
Nu waren we al niet écht onder de indruk van de Hybrid 125, en kon ook de MP3 LT 300 bij ons qua prestaties eveneens geen potten breken. Nu kun je stellen dat bij acceleratie de Hybrid het voordeel heeft van de extra aandrijving, en daardoor nét wat beter zal presteren dan de standaard versie, maar daar zul je dan wel flink wat opbergruimte voor in moeten willen leveren aangezien de hybride accu's onder het zadel zijn geplaats.