Ook ER-6f voor 2012 compleet vernieuwd
De Kawasaki ER-6f, het is een vreemde eend in de bijt. Hoewel de motor ons in het verleden altijd positief wist te verrassen blijft het aantal keren dat de fiets bij de redactie heeft gestaan ver achter bij zijn naakte broer, de ER-6n.
Waar elke gelegenheid werd aangegrepen om met de ER-6n te kunnen rijden kwam de ER-6f tijdens redactievergaderingen maar sporadisch ter sprake. En elk jaar namen we ons voor de fiets in de vergelijking te gooien, om aan het eind van het seizoen te moeten concluderen dat de fiets er -alweer- tussendoor was geglipt.
Dat zal voor het komende modeljaar echter gaan veranderen, en we beloven hierbij plechtig de fiets op waardige wijze aan de tand te zullen gaan voelen. De 2012 ER-6f beschikt net als z'n naakte variant over een vernieuwd rijwielgedeelte met dubbelbuis achterbrug, dat nog lichtvoetiger te sturen is. Ook de stroomlijn is vernieuwd, waarbij - in tegenstelling tot de ER-6n - de in de zijkuip verwerkte knipperlichten zijn gebleven, maar wel de nieuwe tank en het kontje van de 2012 ER-6n zijn overgenomen. Het nieuwe neusje lijkt daarentegen zo van de Z1000SX te zijn overgenomen, inclusief de ruit die voor het eerst in hoogte te verstellen is.
Het zal niemand verbazen dat het motorblok voor het komende seizoen dezelfde modificaties is ondergaan als bij de ER-6n. En dat betekent een soepelere vermogensafgifte, waarbij in het lage- en middengebied de pieken en dalen zijn afgeroomd. Hetgeen volgens Kawasaki meer rijplezier en een praktisch gebruik in alledaagse rijsituaties moet bieden, terwijl het soepele en gretige karakter van z'n voorganger behouden moet zijn gebleven. Andere aanpassingen die van de ER-6n zijn overgenomen zijn het vernieuwde zadel, wat een meer ontspannen zithouding moet opleveren, en de ergonomisch gevormde handgrepen voor de duopassagier.
De 2012 ER-6f zal ongetwijfeld gelijktijdig met de ER-6n op de markt worden gezet. Wanneer dat gaat gebeuren, en hoeveel de fiets moet gaan kosten, is vooralsnog niet bekend.