Norton onthult plannen 200 pk V4
Met de nieuwe V4, waarvan de officiële naam nog niet is onthuld, hoopt Norton de Britse motorindustrie weer definitief op de kaart te zetten. Het project zat vanaf de wederopstanding van het merk al in het hoofd van eigenaar Stuart Garner en hoofd van ontwerp Simon Skinner, maar het bedrijf had in 2008 nog niet de middelen hiertoe. Norton had in 2010 nog alle handen vol om de geplaagde eerste levering van de 961 Commando in goede banen te leiden.
Een financiële injectie van £4,29 miljoen door de Britse overheid heeft het echter mogelijk gemaakt de V4 droom, waarvoor een investering van £7,5 miljoen is gepland, mogelijk te maken. De investering moet in totaal 600 banen opleveren.
Norton richt zich met de nieuwe V4 op het premium segment, waarbij de 1299 Panigale als directe concurrent moet worden gezien. De fiets zal in twee uitvoeringen op de markt worden gezet, eentje in ergens tussen de 25 en 30.000 pond en een high-spec uitvoering in lijn met de Superleggera. Met dat laatste wordt trouwens meer op het prijskaartje van £54.000 als het gewicht van slechts 155 kilo gedoeld.
De 200 pk V4 zal volgens Simon Skinner grotendeels zijn geënt op de ervaring die de afgelopen jaren in de Isle of Man TT is opgedaan, maar dan met een compleet nieuw door Ricardo Motorcycles ontwikkeld motorblok.
De Norton V4 zal worden aangedreven voor een 200 pk sterke 1.200 cc V4, dat in een aluminium frame zal worden gemonteerd. Tractiecontrole en ABS spreekt uiteraard voor zich, maar iets als wheelie controle zal op de fiets niet terug te vinden zijn. Voor de looks is een enkelzijdige achterbrug (carbon of aluminium, die keuze is nog niet gemaakt) voorzien, de vering is high-spec spul uit huize Öhlins.
Voor wat betreft het ontwerp wordt gesproken over ‘designinvloeden van grote namen uit de Britse Engineering geschiedenis, waaronder Aston Martin en de Britse F1 industrie,’ wat dat ook betekenen mag. Een vrijgegeven schets moet een beeld geven van wat ons te wachten staat.
Naast de 200 pk V4 wil Norton ook nog een betaalbare 650 cc paralleltwin gaan lanceren, waarmee men zich richt op een breder publiek. De nieuwe 650 zal dan ook het model worden waarvan volumes kunnen worden gedraaid.
Bron: Bikesocial