Zoeken

Norton lanceert V4 RR

17 november 2016
Hij zat er al een tijdje aan te komen, maar nu is het officieel: Norton heeft het doek gelicht van de V4 RR, een 200 pk superbike die wordt aangedreven door een geheel in eigen huis ontwikkelde 1.200cc 72° V4.

Buiten wat coole foto’s en summiere informatie heeft Norton nog niet veel prijsgeven over de nieuwe V4 RR, maar van de info die wel is vrijgegeven loopt het water je direct uit de mond. De V4 RR is afgeleid van de TT racer waarmee de afgelopen twee jaar aan de roemruchte stratenrace heeft meegedaan, maar dan met een zwaarder motorblok. Volgens Norton is de 1.200cc V4 in eigen huis ontwikkeld, maar het zou ons niet verbazen als het een opgeboorde RSV4 is. Per slot van rekening heeft Norton voor de TT racer het Aprilia V4 motorblok gebruikt.

Ook het elektronicapakket van de 1200 V4 RR is door de Britten zelf ontwikkeld en omvat onder andere tractie controle, wheelie controle, launch control, cruise control en een quickshifter met autoblipper, alles gecontroleerd door een 6-assige IMU. In het 7 inch HD-display wordt naast de gebruikelijke informatie ook het beeld van een achteruitkijk camera geprojecteerd. 

Zoals je van een exclusieve superbike mag verwachten is zo’n beetje alles instelbaar aan de V4 RR. Zo kan de hoek van het balhoofd worden aangepast, evenals het scharnierpunt van de achterbrug. Ook wat betreft vering is Norton alleen voor het allerbeste gegaan, met een Öhlins NIX30 voorvork en een Öhlins TTXGP achtershock, uiteraard volledig instelbaar. 

Van de V4 RR zullen er slechts 250 worden gemaakt, die in Engeland voor het luttele bedrag van £ 28.000 over de toonbank gaan. Nu is de pond sinds de Brexit weliswaar in prijs gezakt, maar voor je ‘m hier op naam hebt staan moet er eerst nog flink wat BPM worden afgetikt.