Zoeken

Ninja 650 vervangt ER-6f

4 oktober 2016
Kawasaki is in de middenklasse vol in de aanval gegaan met een compleet nieuwe Ninja 650 en Z650. De Ninja 650 is vandaag op de Intermot in Keulen onthuld, de Z650 zal over een maand op de EICMA in Milaan worden gepresenteerd.

We hadden het al zien aankomen, de ER-6f voldeed nog niet aan Euro 4 en dus was het een logische zaak dat de fiets voor 2017 zou worden vernieuwd. Kawasaki is echter nog een stap verder gegaan: de styling is duidelijk meer richting de Ninja Supersport familie gegaan, wat ook in de nieuwe naamstelling Ninja 650 is terug te vinden.

De Ninja 650 heeft een compleet nieuw ontwikkeld motorblok, dat nu wordt opgegeven voor 69  pk en volgens de groene jongens 6,8% zuiniger moet zijn dan de oude ER-6f. Ten opzichte van de Er-6f heeft ‘ie dus wel een paar paarden in moeten leveren, maar daar staat tegenover dat de Ninja 650 maar liefst 19 kilo lichter is en dus over een véél beter vermogen/gewicht verhouding beschikt. 

Rijwieltechnisch is het grootste verschil tussen de oude ER-6f en deze nieuwe Ninja 650 is het dubbenl perimeter buizenframe dat Kawasaki heeft ingeruild voor een lichtgewicht trellis buizenframe. Inderdaad, net als de Ninja H2. Ook heeft Kawasaki een compleet nieuw dashboard ontwikkeld, dat onder andere een instelbaar shift up light heeft. Zodra er dient te worden opgeschakeld gaat de naald van de grote analoge toerenteller rood kleuren. Ook is nu (eindelijk) een versnellingsindicator ingebouwd.


De 2017 Ninja 650 wordt leverbaar in de kleuren Metallic Spark Black/Pearl Blizzard White/Candy Burnt Orange. Prijs en levertijd is nog niet bekend.