Zoeken

Nieuwe V-Strom 650 en 650XT voor 2017

4 oktober 2016
Het is jarenlang hét succesnummer geweest bij Suzuki, maar de laatste jaren had ‘ie flink wat concurrentie gekregen. Voor modeljaar 2017 heeft Suzuki dan ook de populaire V-Strom 650 en 650 XT compleet vernieuwd.

Meest in het oog springend is het design van de V-Strom 650 dat nu van de enkele jaren geleden gelanceerde V-Strom 1000 is overgenomen. En daar is het niet bij gebleven, naast het kenmerkende snavel design dat teruggrijpt naar Suzuki’s oer-Allroad, de DR-Big (die op zijn beurt weer was afgeleid van de DR-Z Parijs-Dakar rally motor), heeft Suzuki ook het motorblok verfrist en heeft Suzuki nu voor het eerst bij de middenklasser tractie controle toegepast.

Volgens Suzuki is het motorblok, dat nu aan Euro 4 voldoet, beter wat vermogen en koppel betreft en hoewel Suzuki geen cijfers noemt nemen we dat wel voor waarheid aan, per slot van rekening is het blok hetzelfde als in de dit jaar gelanceerde SV650 en dat was inderdaad sterker dan z’n voorganger, de Gladius. Verder laat Suzuki niet onvermeld dat ondanks de toegenomen uitrusting de V-Strom 650 1 kilo lichter is geworden. En dat terwijl de Euro 4 maatregelen door de bank genomen een motor 5 kilo zwaarder maakt. 

De vertrouwde V-Twin heeft nu Suzuki Easy Start en Low RPM Assist, waarbij bij dat laatste het toerental licht stijgt als de motor wordt ontkoppeld, waarmee de kans op afslaan wordt verkleind. Daarnaast heeft de 645cc motor nu ook een 3-standen tractie controle, dat is overgenomen van de V-Strom 1000. Net als de 1000 is te kiezen uit 2 standen en uitschakelen. Net als bij de 1000 is nu ook bij de 650 het uitlaatsysteem naar beneden verplaatst.

Het nieuwe design spreekt voor zich, voor zit een gestapelde koplamp, achter heeft Suzuki een stijlvol LED achterlicht gemonteerd. Volgens Suzuki is de 20 liter tank nu smaller gevormd, standaard is nu ook een 12V aansluiting voorzien. Als gevolg van de lage uitlaat kon de ruimte van de optionele koffers worden vergroot, In het accessoirepakket is tevens een 55 liter topkoffer voorzien, waar 2 integraalhelmen in passen.

 

Wanneer de Suzuki V-Strom 650 en V-Strom 650 XT bij de dealer te aanschouwen zijn en hoeveel ze gaan kosten, is nog niet bekend.