Nieuwe kleuren voor 2017 Kawasaki ZX-10R
Voor wie het afgelopen jaar onder een steen heeft geleefd, het afgelopen najaar werd door Kawasaki de nieuwe ZX-10R gepresenteerd, een door Tom Sykes en diens crewchief Marcel Duinker ontwikkelde evolutie van het 2011 model waarmee in 2014 voor het eerst in 21 jaar de wereldtitel in het WK Superbike werd behaald. Tom’s grootste klacht, de massatraagheid, was bij het 2016 model grondig aangepakt en daarnaast was de fiets van een uitgebreid elektronica pakket voorzien.
Vanaf de eerste wintertraining bleek de nieuwe ZX-10R competitief en vanaf de eerste race in Phillip Island werd het kampioenschap door Team Green en de 2016 ZX-10R gedomineerd. Met nog vier raceweekenden en 8 wedstrijden te gaan ligt voor Jonathan Rea de tweede wereldtitel binnen handbereik, zijn grootste concurrent is zijn teamgenoot die tegen een achterstand van 48 punten aankijkt. Derde man Chaz Davies is met 108 punten achterstand eigenlijk kansloos.
Nu is er natuurlijk een groot verschil tussen een SBK racer en de straatversie waarvan ‘ie is afgeleid - hoewel voor alle teams eenzelfde racekit beschikbaar moet zijn, maar weerhoudt beide KRT coureurs er niet van om met een standaard spec ZX-10R te trainen. Het aantal officiële trainingsdagen zijn beperkt en om die reden reed Tom Sykes onlangs tijdens een publieke circuitdag mee op de Lausitzring, ter voorbereiding op de race over twee weken. Jonathan Rea nam z’n eigen fiets mee die hij exclusief voor circuitdagen gebruikt.
Met de wereldtitel binnen handbereik is het niet vreemd dat Kawasaki geen veranderingen aan het 2017 model heeft doorgevoerd. Het enige wat is gewijzigd is de kleurstelling: de standaard groene versie en de pekelfiets Winter Edition zijn niet meer leverbaar, voor 2017 is de ZX-10R leverbaar in Green / Ebony “KRT Edition en deze Pearl Blizzard White / Metallic Raw Titanium kleur. De 2017 ZX-10R zal nog dit jaar bij de dealer staan.