Nieuwe Fireblade wordt radicaal anders
Meer vermogen, minder gewicht en het neusje van de zalm op het gebied van elektronica, dat is in een notendop de 2017 Honda CBR1000RR Fireblade. Volgens onze Britse collega’s van MCN zou een Japanse bron hebben verklaard dat de veranderingen significant zullen zijn en dat Honda veel aandacht heeft besteed om het gat met de concurrentie te overbruggen. Dankzij de gewichtsreductie moet de motor veel gemakkelijker te sturen zijn en diegenen die de motor hebben getest hebben gezegd dat het een veel scherpere fiets is geworden, aldus de bron tegen MCN.
Andere bronnen zouden tegen MCN hebben verklaard dat Honda heeft geprobeerd om de motor veel scherper de maken dan het huidige model, zonder daarbij inbreuk te doen op het geciviliseerde karakter waarmee de motor op straat te rijden is en waar de Fireblade door z’n eigenaren om wordt geroemd.
Hoewel de nieuwe Fireblade beduidend meer vermogen zal hebben, zal dit volgens MCN niet op het 200 pk niveau van de huidige concurrenten als de ZX-10R, RSV4 RF en S1000RR zijn, maar rond de 180 pk aan het achterwiel. Wat nog altijd een significante verbetering is ten opzichte van de huidige 175 pk aan de krukas. Volgens MCN is vooral het inlaatdeel met forse ram-air luchtinlaat verbeterd.
Een andere aanpassing is volgens MCN de switch naar Bosch elektronica, die het huidige Honda C-ABS zal gaan vervangen. Hart van de elektronica is - net als de huidige concurrentie - een Inertial Measurement Unit (IMU), die de positie van de motor in zes assen meet en de tractie controle, wheelie controle en stabiliteit controle (in de volksmond bochten ABS) zal aansturen.
Naast de toepassing van een IMU zal de Fireblade ook voorzien zijn van semi-actieve vering uit huize Öhlins en wel de laatste specificatie van de Smart EC vering die het eerst door Ducati op de Panigale 1299 S is toegepast. De versie op de nieuwe Fireblade moet echter nóg geavanceerder zijn en naast ‘vast’ en ‘semi-actief’ een ‘event-based’ setting hebben.
Bron: MCN