Zoeken

Nieuw motorblok en vering voor 2017 Harley Touring modellen

26 augustus 2016
Voor modeljaar 2017 heeft Harley-Davidson voor haar Touring modellen het Milwaukee Eight motorblok geïntroduceerd, de negende Big Twin in de geschiedenis van het Amerikaanse merk. Daarnaast is de hele Touring lijn voor komend jaar van nieuwe vering voorzien.

Harley-Davidson 107

Meer vermogen, meer comfort en meer controle, dat is volgens Harley-Davidson in een notendop de 2017 touring familie. Vice President Styling en Product Development Strategy Scott Miller gaat zelfs nog een stap verder door te stellen dat de 2017 touring modellen de meest krachtige, responsieve en comfortabele modellen zijn die Harley ooit heeft gemaakt.

Belangrijkste vernieuwing voor 2017 is het nieuwe Milwaukee-Eight motorblok, de negende twin van het merk (alleen, waarom ze ‘m dan Milwaukee-Eight hebben genoemd?). Aan de klassieke 45° V-Twin cilinderhoek is niet getornd, maar het blok produceert volgens Harley tot 11 procent meer koppel. Balansassen moeten 75 procent van de trillingen elimineren, zodat het klassieke gevoel van een Harley behouden moet zijn gebleven.

De Milwaukee-Eight is leverbaar in twee uitvoeringen, de Milwaukee-Eight 107 met een cilinderinhoud van 1.745cc en de Twin-Cooled Milwaukee-Eight 114 met een cilinderinhoud van 1.870cc voor de exclusieve CVO (Custum Vehicle Operations) modellen.

Naast het nieuwe motorblok heeft Harley ook de vering van de touring modellen aangepast. Nieuwe achtershocks met emulsie-technologie moeten het instelbereik van de veervoorspanning met 15 tot 30 procent hebben vergroot, en laten zich met een enkele knop hydraulisch verstellen. Aan de voorkant is Showa’s Dual Bending Valve voorvork toegepast, een techniek die we dit jaar ook al zagen bij de Honda NC750X.