Zoeken

NCR M16: 200+ pk bij 145 kg

2 juni 2010

Hoe ontwikkel je de krachtigste motorfiets ter wereld? Neem het motorblok van Ducati's 200+ pk Desmosedici D16RR en stop dat in een superlicht NCR rijwielgedeelte. Precies aan dát wordt bij de Italiaanse Ducati tuningspecialist momenteel hard gewerkt.

NCR_M16.jpg

Al sinds de oprichting van NCR in 1967 staat het bedrijf synoniem voor hetmaken van handgebouwde extreme motorfietsen, voorzien van de hoogste technologie met ongekende kwaliteit voor haar klanten. Spraakmakende modellen als de Macchia Nera of Millano One Shot zijn toonvoorbeelden van waar de mannen van NCR voor staan.

Met een Ducati D16RR als uitgangspunt zal bij de nieuwe NCR M16 de laatste technologie op gebied van carbon en titanium worden gebruikt om een vloeiend ontwerp te realiseren met functionaliteit als belangrijkste criterium. De M16 moet volgens NCR worden gezien als een evolutie van de Millona One Shot, ce racer die wordt aangedreven door Ducati's luchtgekoelde tweeklepper.

De NCR M16 zal volgens opgave goed zijn voor een onvoorstelbaar laag drooggewicht van 145 kilo, da's zelfs lichter dan een MotoGP machine. Om dat te realiseren heeft NCR een nieuw carbon frame ontworpen en ontwikkeld, waarbij de luchtinlaat werd verbeterd door toepassing van een ongeremde luchtstroming door het balhoofd.

Ook de carbon swingarm werd met het oogpunt op maximale gewichts/stijfheidsverhouding ontworpen. Evenals het rijwielgedeelte zijn ook de benzinetank, de kuip, het subframe met zitje, de spatborden, en last but not least de wielen uit carbon vervaardigd. Verder zijn alle mechanische onderdelen van de NCR M16 zijn ofwel van titanium ofwel vliegtuigaluminium gemaakt, met uit de Formule 1 afkomstige specificaties. Wederom, aldus NCR, geheel volgens eigen traditie.

Motorisch zal de NCR M16 goed zijn voor een topvermogen van meer dan 200 pk aan het achterwiel. Om dat vermogen goed aan de weg te krijgen zal de motor voorzien zijn van de laatste generatie MotoGP vering voor en achter, net als de remmen. De M16 zal verder worden voorzien van NCR's eigen elektronica met volledig traction control, data analyser, 3 te selecteren mappings alsmede een constante brandstof remapping op basis van luchtdruk en gascondities.

De NCR M16 zal naar verluid zijn debuut maken tijdens het komende World Ducati Weekend, dat van 10 tot 13 juni op het circuit van Misano zal plaatsvinden.