NCR Leggera 1200: extreme hypermotard
Bij NCR hebben ze 't wederom geflikt. Nadat de Italiaanse Ducati tuner afgelopen zomer furore had gemaakt met de lancering van de Millona M16, hebben de het nu dunnetjes overgedaan met de leggera 1200, een extreme versie van Ducati's Hypermotard.
Het kost een paar centen, maar dan heb je ook wat. NCR heeft -wederom- alle registers opengetrokken om de Hypermotard tot in het extreme te verbeteren. De Leggera 1200 is de meest extreme versie van de Leggera, die is gebaseerd op de Hypermotard 1100.
Voorzien van een big-bore kit met 102mm hoge compressie zuigers, titanium drijfstangen, titanium kleppen, race-nokkenassen, de nodige -dure- onderdelen van magnesium (waaronder het koppelings- en dynamohuis), titanium hardware van Poggipolini is de Leggera 1200 goed voor een vermogen van 138 pk bij 9.500 toeren per minuut, met een koppel van 136 Nm bij 8.750 toeren per minuut.
De motor is verder voorzien van het nodige carbon, een slechts 4,8 kg wegend uit Grade 9 titanium opgebouwd buizenframe, Brembo 4-zuiger race-remklauwen met 300 mm Braking wavedisks, een 46mm Öhlins volledig instelbare voorvork met titaniumnitride coating, NCR - Öhlins monoshock met volledige low- en highspeed demping, NCR CNC bewerkte kroonplaten, BST carbon wielen en een in eigen huis ontwikkeld 2-1-2 uitlaatsysteem, dat 45% lichter is dan standaard. In totaal heeft men 19 kilo weten te besparen op het totaalgewicht van de motor.
Geheel in NCR stijl zul je ook voor deze Leggera 1200 diep in de buidel moeten tasten. De standaard versie (zonder big-bore kit) gaat over de toonbank voor € 58.500, exclusief BTW en BPM, over de prijs van de big-bore kit worden op NCR's website geen uitspraken gedaan.