MV Agusta onthult Turismo Veloce RC
“We moeten niet meer willen verkopen, maar juist minder,” zei MV’s grote baas Giovanni Castiglioni nog in het interview dat enkele maanden geleden op Motorfreaks te lezen was. Als gevolg van de enorme groei van de afgelopen jaren was de liquiditeit van MV onder druk komen te staan (hoe meer motoren je produceert, hoe meer je moet voorfinancieren), en dus moest MV zich weer gaan profileren als exclusief high-end merk.
Die filosofie heeft zich vertaald naar een nieuwe serie Reparto Corse modellen die zijn gebaseerd op de racekleuren van MV Agusta’s raceteams in het WK Supersport en WK Superbike, modellen die in een beperkte oplage van slechts 350 of zelfs slechts 250 stuks worden uitgebracht.
Het vijfde model in deze Reparto Corse reeks is de Turismo Veloce RC. De motor is afgeleid van de Turismo Veloce 800 Lusso, ofwel het high-end model dat van elektronisch geregelde vering en koffers was voorzien. De Reparto Corse ziet er dankzij
MV’s racekleuren van afgelopen seizoen watertandend lekker uit, en dat is nog geeneens het enige wat nieuw aan deze motor is.
Naast de kenmerkende Italiaanse tricolore, wat carbon fiber onderdelen links en rechts, de gesmede wielen die van de F4RC zijn afgeleid, het nu rode frame en zwart gespoten 798 cc driecilinder motorblok, dat niet als voorheen 110 pk bij 10.150 toeren levert, heeft MV Agusta ook onderhuids wat aanpassingen doorgevoerd.
Om te beginnen met het motorblok, dat MV Agusta onder de loep heeft genomen met als doel trillingen en mechanische geluiden te reduceren. Zo zijn in de kop de klepgeleiders aangepast voor verbeterde betrouwbaarheid en zijn de harmonische demper en kettingspanner van de nokkenasaandrijving verbeterd, wat volgens MV tot een significante reductie van mechanische geluiden heeft geresulteerd.
Ook de versnellingsbak is geoptimaliseerd, voor sneller en preciezer te kunnen schakelen. En voor wie oldschool schakelen zo 2016 is, heeft MV sowieso een quickshifter met autoblipper voor terugschakelen zonder koppeling voorzien, maar dat had de standaard Turismo Veloce ook al. Tot slot is ook de startmotor en bijbehorende startkrans vernieuwd voor verbeterde betrouwbaarheid en levensduur en wordt er gerapt over een nieuw tandwiel dat voor een soepelere karakteristiek en precisie moet hebben gezorgd, maar vermeldt niet wel tandwiel het betreft.
Wat het rijwielgedeelte betreft is de ophanging van het motorblok aan de voorkant in langsrichting verstijfd, wat de rijdynamiek ten goede moet zijn gekomen. Op het gebied van elektronica is het MVICS 2.0 (Motor & Vehicle Integrated Control System) verder verfijnd, op het vlak van motormanagement met als doel het blok onder alle omstandigheden mooier te laten lopen, waardoor als gevolg ook de verschillende rijmodi (Turism, Sport en Rain) zijn aangepast. Ook is het algoritme van de Skyhook elektronisch geregelde vering aangepast.
Met de Turismo Veloce hebben de Italianen zich op de sportieve motorrijder gericht die niet terugdeinst voor een pittig lange rit, en om aan het eind van de dag fris af te stappen heeft MV het comfort van het zadel verbeterd. Tot slot is de Turismo Veloce RC standaard van een Garmin navigatie, twee 30 liter zijkoffers, handvatverwarming, cruise control, een instelbaar windscherm en een middenbok voorzien.