MV Agusta onthult Dragster RR
Net zo geruisloos als de Dragster zelf begin dit jaar door MV Agusta aan het gamma is toegevoegd, heeft ook deze Dragster RR het levenslicht gezien. Enkel een foto met in detail het gespaakte achterwiel werd door de Italianen verstuurd om een nieuw model aan te kondigen, maar het was gissen wat dát toch zou moeten zijn.
Met de Dragster RR keert MV Agusta terug naar de politiek om zoveel mogelijk varianten op hetzelfde thema uit te brengen. Naast de kleurstelling en de overmaat aan gekleurd geanodiseerde onderdelen zijn eigenlijk alleen de spaakwielen écht onderscheidend ten opzichte van het standaard model.
Tenminste, op het oog, want onderhuids heeft MV Agusta de Dragster RR wel degelijk onderhanden genomen. De 798cc driecilinder wordt nu opgegeven voor een topvermogen van 140 pk bij 13.100 toeren en een heftig koppel van 86 Nm bij 10.100 toeren per minuut. Qua gewicht is de fiets met een opgegeven drooggewicht van 166 kg één kilo afgeslankt.
Het extra vermogen heeft de RR volgens MV aan een geoptimaliseerde airbox en uitlaatsysteem te danken. Ook is de injectie aangepast, waarbij van twee naar één injector per cilinder is gegaan. Het resultaat moet naast meer vermogen een lineaire afgifte bij lage toeren en een explosie bij hoge toeren hebben opgeleverd. Alsof dat bij de huidige versie nog niet explosief genoeg was.