MV Agusta: na F4RR nu ook F4R Corsa Corta
De F 4 R Corsa Corta beschikt net als de dubbel-R over het nieuwe Corsa Corta motorblok, dat dankzij zijn meer oververkante boringxslag verhouding (79 x 50.9mm i.p.v. 76x55mm) flink wat meer toeren kan maken en ook een stuk krachtiger is geworden. Verder zijn bij het Corsa Corta motorblok volgens MV Agusta voor het eerst in de geschiedenis titanium kleppen toegepast bij een productie motorfiets.
Is de RR goed voor een vermogen van 200 pk, bij de enkel-R is dat afgeroomd naar 'slechts' 195 pk, maar dat zijn er altijd nog een dozijn meer dan de oude in 2010 geintroduceerde F4. Verdere aanpassingen betreffen onder andere het traction control, dat van nieuwe algorithmen is voorzien en van twee rijder keuzemappen is voorzien, die door een nieuwe schakelaar op de linker stuurhelft kan worden bediend.
Rijwieltechnisch is de dure Öhlins vering van de dubbel-R vervangen door goedkopere componenten. Aan de voorzijde prijkt nu een 50mm Marzocchi upside-down, terwijl aan de achterzijde een Sachs monoshock met separaat stikstof reservoir. Uiteraard is de vering rondom volledig instelbaar, aan de achterkant kan via het linksysteem tevens de rijhoogte worden aangepast.
De F 4 R Corsa Corta, die in twee kleurstellingen op de markt zal worden gezet, gaat in Italië voor € 18.800,00 over de toonbank en dat is een flink stuk minder (€ 4.100,00 om precies te zijn) dan de F 4 RR Corsa Corta die daar € 22.900,00 moet gaan kosten. Prijs en levertijd voor de Benelux is nog niet bekend.