MV Agusta lanceert Brutale 800
Na het vrijgeven van een schets van de nieuwe ophanden zijnde Rivale 800 lag het in de lijn der verwachtingen dat MV Agusta de big-bore versie van het 675 cc triple motorblok ook in de Brutale zou gaan toepassen. Echter, waar volgens eerdere berichtgeving het 800cc motorblok over een grotere boring zou beschikken blijkt MV Agusta niet de boring, maar juist de slag te hebben vergroot naar nu 54,3 mm om z'n cilinderinhoud van 798cc te verkrijgen. Met een boring x slag van nu 79 x 54,3 mm is de triple echter nog steeds er oververkant, wat zich in de praktijk vertaald naar een hoogmoedig karakter.
De Brutale 800 is volgens MV Agusta goed voor een vermogen van 125 pk bij 11.600 toeren en een koppel van 81 Nm bij 8.600 toeren per minuut. Het motorblok is standaard van een in acht standen instelbaar tractiecontrole en instelbare motormappings voorzien, daarnaast is optioneel een quickshifter, die bij MV Agusta EAS (Electronically Assisted Shift) heet, leverbaar. Rijwieltechnisch is de Brutale 800 identiek aan zijn kleinere broer, met dat verschil dat de setting van de vering op het grotere vermogen is afgestemd. De Brutale 800 wordt net als de 675 opgegeven voor een drooggewicht van 167 kilo, waar rijklaar nog een kleine twintig kilo aan vloeistoffen bij op kan worden geteld.
De Brutale 800 gaat in Nederland voor € 11.390 ( 9.990 België) over de toonbank, voor de EAS versie moet € 11.890 (€ 10.390 België) worden neergeteld. Mocht de fiets voor je niet bijzonder genoeg zijn, dan heeft MV Agusta ook nog een Brutale 800 "Italia" EAS in de aanbieding, daarvoor moet € 12.590 (€ 10.990 België) worden neergeteld.