MV Agusta lanceert Brutale 1090R
Goed bekeken is de nieuwe Brutale 1090R een mix van de Brutale 920 en de Brutale 1090RR. Van de 144 pk sterke 1090RR werden het 1078cc motorblok en elektronica, inclusief het 8 standen traction control, overgenomen, terwijl rijwieltechnisch veel componenten van de 920 zijn gebruikt. Zo is ook bij deze 1090R het (MIG gelaste) buizenframe uit staal opgebouwd, waar de 1090RR over een (TIG gelast) Chroom Molybdeen buizenframe beschikt. Door toepassing van een nieuwe motormapping moet de Brutale 1090R trouwens over een vette 2 Nm meer aan koppel beschikken, maar dat even terzijde.
Voor wat betreft de veringelementen is bij de fiets gekozen voor een 50 mm volledig instelbare Marzocchi upside-down voorvork en een Sachs monoshock die instelbaar is voor wat betreft veervoorspanning en uitgaande demping. De wielen zijn qua maatvoering identiek aan die van de 1090RR, maar nu niet gesmeed maar in aluminium legering uitgevoerd. De Brembo radiale remklauwen hebben een kleinere zuigerdiameter van nu 32 mm (34 mm bij de 1090RR). Ondanks dat bij de 1090R zwaardere componenten zijn toegepast moet het drooggewicht van de fiets volgens MV Agusta met 190 kilo hetzelfde zijn gebleven.
Ook de vormgeving van de 1090R heeft veel overeenkomsten met de 920, zo is het zadel uit een deel gevormd (voor een comfortabelere duozit), zijn de spiegels met ingebouwde knipperlichten vervangen door normale spiegels en separate knipperlichten en heeft de LED verlichting het veld geruimd voor conventionele lampen.
Door al deze aanpassingen gaat de Brutale 1090R, die in de kleuren zwart, wit en rood zal worden uitgebracht, in Italië voor 'slechts' € 13.990 over de toonbank, wat bijna € 4.700 minder is dan de 'dubbel-R' uitvoering. De motor zal al vanaf eind deze maand in Italië leverbaar zijn, wanneer de motor in de Benelux te koop is en hoeveel hij moet gaan kosten is nog niet bekend.