MV Agusta Brutale 920 ruimt veld voor Brutale 1090
Horendol zou je ervan worden, de snelheid waarmee MV Agusta de line-up van de Brutale B4 de laatste jaren heeft aangepast. Nog vaker dan onze hoofdredacteur nieuwe kleuren in zijn haren doet hebben de Italianen het gamma van de dikke naked aangepast. Wat ooit begon als Brutale 750 kreeg opvolging in de Brutale 910, 990, 1078 en 1090 (die opmerkelijk genoeg werd aangedreven door hetzelfde 1078cc motorblok), al dan niet voorzien met één of twee R'en.
Net toen we het leken te begrijpen lanceerden de Italianen twee jaar geleden de Brutale 920, die als goedkoop instapmodel werd gepresenteerd en tot gevolg had dat de naamstelling werd aangepast in Brutale, Brutale R en Brutale RR.
Amper twee jaar na z'n lancering heeft MV Agusta echter besloten de stekker uit het 920 project te trekken, getuige de op YouTube geplaatste video van de 2013 line-up. Naar de reden kunnen we alleen maar gissen, maar het is niet ondenkbaar dat de 920 met de komst van de Brutale 675 driecilinder overbodig is geworden.
Het nieuwe instapmodel van de viercilinder Brutale is vanaf 2013 dus de Brutale 1090, die over hetzelfde (1090cc, als we de aanduiding 1090cc mogen geloven) motorblok beschikt als de 1090R en 1090RR, maar dan voorzien van hetzelfde jasje als de 920. Dus normale in plaats van in spiegels geïntegreerde knippers, een stalen in plaats van een CrMo buizenframe en een zwart gespoten motorblok, waar de 1090R en 1090RR (die verder van het nodige carbon is voorzien, met een metaalkleurig motorbok zijn uitgerust.
De nieuwe Brutale line-up zal door MV Agusta op de EICMA in Milaan worden gepresenteerd.