Motorrad 'lekt' KTM's elektrische motoren
Terwijl KTM's nieuwe elektrische motorfietsen officieel pas op 26 maart onder de codenaam Freeride tijdens de Tokyo Motorcycle show worden gelanceerd hebben onze Duitse collega's van Motorrad het embargo geschonden door de modellen al te publiceren.
Echt indrukwekkend zijn ze niet, de langverwachte elektrische motorfietsen waarmee KTM haar intrede wil maken in de markt van emissievrije motorfietsen. Hoewel KTM hoog inzet met de machines, die naar eigen zeggen competitief moeten zijn met de 125cc varianten, komen de motoren qua prestaties niet in de buurt van de Zero X, die daarnaast ook nog eens een flink stuk goedkoper is.
De KTM's worden opgegeven voor een vermogen van 10 pk (30 pk piekvermogen) en koppel van 45 Nm, waarbij een 2,5 kWh lithium-ion accu voor de stroomvoorziening moet zorgen, goed voor een actieradius van ongeveer 1,5 uur. En dat is een fractie van wat momenteel al op de markt beschikbaar is.
Zo wordt de Zero X opgegeven voor 23 pk piekvermogen, 7 pk minder dan de KTM's, maar beschikt wel over een koppel van 68 Nm, een waarde waar menig 600cc supersport zelfs jaloers op zou zijn.
Ook qua gewicht zijn de KTM's niet echt indrukwekkend, met 90 kg zijn ze maar liefst 17 kilo zwaarder dan de Zero X, en dat is zondermeer fors. Niet vreemd als je ziet dat de motoren ogenschijnlijk een relatief zwaar samengesteld stalen frame hebben, waar de Zero X met een minder dan 6 kilo wegend aluminium exemplaar is uitgerust.
De enduro en supermoto lijken over hetzelfde frame (dat bij de enduro een zilverkleurige coating heeft, om de indruk te wekken dat 't aluminium is) en aandrijving te beschikken, verschil tussen beide fietsen zit 'm in de balhoofd-stuur combinatie, die bij de supermoto à la mountainbike is uitgevoerd, maar dan steviger.
Volgens het Duitse Motorrad moeten de machines net geen € 10.000 gaan kosten, en dat is ook een flink stuk duurder dan de in Amerika $ 7.495 kostende Zero X. Pluspunt van de KTM's is dat de Oostenrijkers de Litium-ion accu's in leaseconstructie op de markt willen brengen en dat het geheel 'hogedruk' proof is, wat schoonmaken een stuk eenvoudiger maakt.
Is dit het nou? Ja, dit is 't nou...
Nu sluiten wij normaal gesproken onze ogen niet voor de opkomende elektrische motorfiets, maar wij zijn vooralsnog niet onder de indruk van datgene wat de Oostenrijkers gaan presenteren. De machines zouden volgens KTM ready to race zijn, maar wij denken dat ze nog een lange weg te gaan hebben.
Het artikel in Motorrad, waar de Duitsers al tekst en uitleg geven over de nieuwe elektrische KTM's.