Moto Guzzi ontwikkelt nieuw watergekoeld V-twin motorblok
Verantwoordelijk voor het nieuwe 90° V-Twin motorblok zijn Chief Project Engineer Federico Martini en zijn team, die met het nieuwe motorblok een flinke stap verder zijn gegaan dan het opborstelen van de oude V-Twin uit de jaren '60 van de vorige eeuw uit handen van de legendarische Chief Project Engineer Giulio Cesare Carcano.
Het nieuwe motorblok moet volgens Cycle World een nieuw, compact watergekoeld motorblok zijn dat klaar moet zijn voor de toekomstige emissie-eisen en krachtiger moet zijn dan wat tot nu toe ooit in de Mandello del Lario fabriek is geproduceerd. De nieuwe 1.300 cc V-Twin moet rond de 140 paardenkrachten weten te mobiliseren en naar verluid genoeg punch hebben om de mythe van de Le Mans modellen weer laten te herleven.
De versnellingsbak van het nieuwe motorblok zal, net als bijvoorbeeld de oude Honda CX500, in tegengestelde richting draaien ten opzicht van de krukas, om daarmee de reactiekrachten en dientengevolge kantelreactie van het motorblok te elimineren. In tegenstelling tot de huidige luchtgekoelde stoterstang V-Twins zal het nieuwe watergekoelde motorblok van dubbele bovenliggende nokkenassen met vier kleppen per cilinder zijn voorzien, waarbij de inlaatkelken tussen de cilinders zijn geplaatst.
Volgens Cycle World is het nieuwe motorblok niet eerder dan 2015 te verwachten. In welk model het motorblok zijn debuut gaat maken is niet bekend, maar dat zou best wel eens een 21e eeuw versie van de legendarische Le Mans kunnen zijn.
Bron: Cycle World